Извлякоха древна ДНК от праисторическо бижу

Висулката е направена от зъб на елен

Извлякоха древна ДНК от праисторическо бижу

Photo credit: Colin Behrens/Pixabay

Учени установиха собственик на праисторическо бижу чрез нов метод за извличане на древна ДНК, предадоха Ройтерс и ДПА.

Висулката, направена от зъб на елен, беше открита в Денисовата пещера в Русия – популярно място сред търсачите на фрагменти от кости и други предмети, принадлежали на хората от каменната ера.

Екипът, ръководен от изследователи от германския Институт "Макс Планк" за еволюционна антропология, използва нов метод за извличане на ДНК от бижуто, а след това анализира генетичния материал, за да определи кой е бил предполагаемия му собственик. Така костното украшение се превърна в първия праисторически артефакт, за който е установен конкретен собственик чрез извличане на генетична информация.

Според авторите на изследването, публикувано в сп. „Нейчър“, извлечената ДНК сочи, че собственичката е била жена, генетично свързана с древните обитатели на Северна Евразия. Висулката датира отпреди 19 000 - 25 000 години.

Предметите, направени от кости, са порести, което позволява ДНК да проникне в тях. Новият метод за извличане на тази информация включва потапяне на предметите в буферен разтвор от натриев фосфат и постепенно повишаване на температурата. По този начин генетичната информация се освобождава от древния артефакт, без той да бъде повреден.

Свързването на древни предмети с конкретни хора може да ни помогне да разберем социалните роли и разпределението на труда между половете в праисторическите епохи.

"Артефактите, направени от камъни, кости и зъби, са фундаментални за нашето разбиране на човешките методи за препитание, поведение и култура“, се казва в проучването.

Източник: Ада Ефтимова/БТА