Забравен шедьовър на Адолф Адам звучи в зала „България“ Музиката на балета "Гризелдис или Петте сетива" ще прозвучи на 22 февруари за първи път след вековна забрава
20 февруари 2024
Музиката на балета "Гризелдис или Петте сетива" ще прозвучи на 22 февруари за първи път след вековна забрава
Дарио Салви/Photo credit: Софийска филхармония
Шотландско-италианският диригент Дарио Салви, посветил голяма част от времето си на откриването на забравени шедьоври, връща музиката Адолф Адам на концертния подиум.
Той отново избра Софийската филхармония, този път да представи музиката на балета "Гризелдис или Петте сетива", която ще прозвучи на 22 февруари за първи път след вековна забрава. Солист на вечерта е сопраното Мария Йелич. Специално участие ще вземе и Националният филхармоничен хор
Френският композитор Адолф Адам е известен със своите музикално-сценични творби. Днес най-изпълнявани са неговите романтични балети „Жизел“ (1841) и „Корсар (1856), както и комичните му опери „Пощальонът от Лонжюмо“ (1836) и „Ако бях цар“ (1852). Автор е на много популярната коледна песен „Cantique de Noël“, на английски „O Holy Night“ („О, свята нощ“).
Автор е на около 50 музикално-сценични творби, включително на 14 балета, от които 5 все още липсват. След миналогодишното издание на „Орфа“ (1852) от лейбъла „Naxos“, Софийската филхармония и Дарио Салви отново представят за първи път в съвременната история поредното бижу от творчеството на Адолф Адам - Балета-пантомима в три действия и пет картини „Гризелдис или Петте сетива“ („Griseldis, ou Les Cinq Sens“) е една от най-големите негови композиции. В оркестрацията Адам добавя женски глас, тананикащ хор, хармониум и много ранна поява на бас кларинет. Световната премиера представя оригиналната ръкописна партитура, съхранявана в трезорите на Националната библиотека на Франция, която включва всичките сцени от първото ѝ изпълнение на 16 февруари 1848 в Театъра на Кралската академия в Париж, Франция – хореограф е известният Джоузеф Мазилие, либретото е на Филип Франсоа Пинел Дюманоар, сценографията е на ММ. Камбон и Тиери. В ролята на принц Елфрид танцува прочутият Петипа. В първите две години след създаването му балетът е изпълнен 13 пъти.
В „Гризелдис“ действието се развива в Бохемия и Молдова. Сюжетът представя копнежа на принц Елфрид по непозната любима.
Дарио Салви се налага бързо и успешно като диригент на музикално-театралната сцена, в жанровете на операта, балета и оперетата.
Роден в Северна Италия но пребиваващ предимно в Шотландия, той получава образованието си в Италия и Великобритания. Учи сопранов саксофон към Филхармонията "Санта Чечилия", след което практикува като саксофонист и кларинетист - изпълнител и аранжор на свободна практика. Едновременно с това свири професионално бас-китара в различни оркестри. Заема длъжността музикален директор на Алпийските войски на италианската армия. Същевременно е офицер в Кралския полк на Шотландия.
Завършва бакалавърска степен по приложна психология в Университета в Дерби, Великобритания (2011), магистърска степен по дирижиране от Университета на Източна Англия (2012). Паралелно работи като асистент-диригент и аранжор на камерния оркестър "Англия" и основава Imperial Vienna Orchestra, специализиран в изпълнението на виенска музика.
Аранжиментите на Салви са достъпни в Musica Mundana, DaVinci Publishing и Marcato Brass. Много от тези оркестрови, оперни и балетни транскрипции са направени по поръчки на Кралския филхармоничен оркестър, Великобритания, Московския държавен симфоничен оркестър, Дюселдорфски симфоници, Симфоничния оркестър на Лас Колинас, Оркестъра на Армията на спасението, Великобритания и оркестър C.M. Ziehrer.
Салви специализира в изпълнението и звукозаписа на преоткрити произведения на композитори от музикалната класика, както и на съвременни творби.
За лейбъла Naxos той записва музика на Енгелберт Хумпердинк, Йохан Щраус, Ингеборг фон Бронсарт, Джакомо Майербер, Хайнрих Маршнер, Франц фон Супе, Ришар Жьоне, Даниел Еспри и Франсоа Обер. Салви силно вярва, че преоткриването на стари партитури е много важна стъпка в опазването на културното и музикално наследство и работи усилено през цялата година, реставрирайки и популяризирайки подобни музикални или театрални произведения.
Сред изпълненията на Салви са световните премиери на "Африканката" на Франц фон Супе и "Морският кадет" на Франц Рихард Жене, записите на Щраус със Софийската филхармония. Дирижира продукция на Оперния фестивал на леда в Кралската опера в Маскат. Предстоят му световните премиери на операта "Едит Кавел" на малтийския композитор Паолино Васало в Театру Риджиал (Малта), оперетата на идиш "Счупената цигулка" на Йозеф Румшински във Филаделфия и "Моцарт" на Супе в Белгия и Холандия.
Салви е главен гост-диригент на Зимната опера в Сейнт Луис (САЩ) и главен диригент на Камерния оркестър Metamorphosis в Ню Йорк.
Има участия с Пражката филхармония, Чешкия камерен оркестър, Софийската филхармония, Оперния театър в Малмьо - Швеция, Моравската филхармония, Филхармоничния оркестър "Л. Яначек", Загребската филхармония, Neue Preußische Philharmonie, Оркестър Al Chiaro di Luna в Италия и Държавната опера Русе. Хърватската преса от 2019 г. му дава следната оценка: "[Салви] със сигурност е най-удивителният феномен, който се появи напоследък при нас. Истински майстор на диригентската палка, много изразителен, с големи жестове, съпроводени понякога с театрална мимика в контакта с оркестъра и в пренасянето на идеите си към него" (Jutarnji list, Хърватия, 2019 г.).
Коментирай »