Как се е оформил носът на съвременния човек? Учени с ново откритие

Формата на човешкия нос е наследена от ген на неандерталците, установи проучване

Как се е оформил носът на съвременния човек? Учени с ново откритие

Photo credit: Sascha/Pixabay

Формата на носа на съвременния човек е генетично наследена от неандерталците. Това установи ново проучване, цитирано от електронното издание „Физ орг“.

Изследването на британски учени, публикувано в сп. "Къмюникейшънс байолъджи" разкрива, че определен ген, който прави по-висок носа, може да се е развил заради естествения подбор, тъй като древните хора са се адаптирали към по-студения климат, след като са напуснали Африка.

В проучването участват също експерти от Китай, Франция, Аржентина, Чили, Перу, Колумбия, Мексико, Германия и Бразилия.

„През последните 15 години, откакто геномът на неандерталците беше секвениран, успяхме да научим, че нашите предци очевидно са се събирали с неандерталци, което ни е оставило с малки части от тяхната ДНК“, каза съавторът в проучването д-р Каустуб Адхикари от Института по генетика към Лондонския университет.

Проучването изследва данните на повече от 6000 доброволци в Латинска Америка със смесен европейски, индиански и африкански произход. Учените правят сравнение между генетичната информация на участниците и снимките на лицата им.

Изследователите идентифицират 33 области на генома, свързани с формата на лицето. Те откриват, че много от участниците с индиански произход имат генетичен материал в рамките на тази област, която е наследена от неандерталците. Това е допринесло за увеличаването на височината на носа. Експертите също установяват, че тази област показва признаци на естествен подбор.

„Отдавна се спекулира, че формата на носовете ни се определя от естествения подбор. Тъй като те ни помагат да регулираме температурата и влажността на въздуха, който дишаме, различните носове може да са по-подходящи за различните климати, при които са живеели предците. Генът, който идентифицирахме, може да е наследен от неандерталците с цел да помогне на хората да се адаптират към по-студения климат от времето, когато предшествениците ни са се преместили от Африка“, каза доктор Цин Ли от университета Фудан.

Проф. Андрес Руис-Линарес, който също е част от изследователския екип, добави, че повечето изследвания на човешката генетика разглеждат данни от европейци, а новото проучване разширява обхвата на генетичните изследвания заради участието на латиноамериканци.

Това е второто откритие на ДНК от древни хора, които не са от вида хомо сапиенс, отнасящо до формата на човешкото лице. През 2021 г. същият екип от учени установи, че друг ген, който е свързан с формата на устните, е наследен от древния денисов човек.

Източник: Ада Ефтимова/БТА
Представиха първия човешки пангеном Представиха първия човешки пангеном
Изследване: Растенията издават звуци, но неуловими за човешкото ухо Изследване: Растенията издават звуци, но неуловими за човешкото ухо
Здравословни ли са картофите? Ето какво се случва с тялото ви, когато ги ядете всеки ден... или през ден Здравословни ли са картофите? Ето какво се случва с тялото ви, когато ги ядете всеки ден... или през ден
Предложение за четене: „Загадките на безумието“ от Исмаил Кадаре Предложение за четене: „Загадките на безумието“ от Исмаил Кадаре
Женска Коледа е! Почитаме светица с необикновена красота Женска Коледа е! Почитаме светица с необикновена красота
Накарай го да се влюби в теб Накарай го да се влюби в теб
Предложение за четене: „Лек за депресията“ от Стивън С. Иларди Предложение за четене: „Лек за депресията“ от Стивън С. Иларди
„Последната игра“ е смъртоносна в новия роман на Клеър Макинтош (предложение за четене) „Последната игра“ е смъртоносна в новия роман на Клеър Макинтош (предложение за четене)
„Пилат“ на Магда Сабо за пръв път на български език (предложение за четене) „Пилат“ на Магда Сабо за пръв път на български език (предложение за четене)
Мъжете избират жените и по ръста Мъжете избират жените и по ръста
ТЕСТ: Избери си емоджи и ще ти разкрия една тайна за теб! ТЕСТ: Избери си емоджи и ще ти разкрия една тайна за теб!
Разказ за живота, пред чиято пъстрота и красота трябва да благоговеем: „Пролуки“ от Бохумил Храбал (предложение за четене) Разказ за живота, пред чиято пъстрота и красота трябва да благоговеем: „Пролуки“ от Бохумил Храбал (предложение за четене)