Как се е оформил носът на съвременния човек? Учени с ново откритие

Формата на човешкия нос е наследена от ген на неандерталците, установи проучване

Как се е оформил носът на съвременния човек? Учени с ново откритие

Photo credit: Sascha/Pixabay

Формата на носа на съвременния човек е генетично наследена от неандерталците. Това установи ново проучване, цитирано от електронното издание „Физ орг“.

Изследването на британски учени, публикувано в сп. "Къмюникейшънс байолъджи" разкрива, че определен ген, който прави по-висок носа, може да се е развил заради естествения подбор, тъй като древните хора са се адаптирали към по-студения климат, след като са напуснали Африка.

В проучването участват също експерти от Китай, Франция, Аржентина, Чили, Перу, Колумбия, Мексико, Германия и Бразилия.

„През последните 15 години, откакто геномът на неандерталците беше секвениран, успяхме да научим, че нашите предци очевидно са се събирали с неандерталци, което ни е оставило с малки части от тяхната ДНК“, каза съавторът в проучването д-р Каустуб Адхикари от Института по генетика към Лондонския университет.

Проучването изследва данните на повече от 6000 доброволци в Латинска Америка със смесен европейски, индиански и африкански произход. Учените правят сравнение между генетичната информация на участниците и снимките на лицата им.

Изследователите идентифицират 33 области на генома, свързани с формата на лицето. Те откриват, че много от участниците с индиански произход имат генетичен материал в рамките на тази област, която е наследена от неандерталците. Това е допринесло за увеличаването на височината на носа. Експертите също установяват, че тази област показва признаци на естествен подбор.

„Отдавна се спекулира, че формата на носовете ни се определя от естествения подбор. Тъй като те ни помагат да регулираме температурата и влажността на въздуха, който дишаме, различните носове може да са по-подходящи за различните климати, при които са живеели предците. Генът, който идентифицирахме, може да е наследен от неандерталците с цел да помогне на хората да се адаптират към по-студения климат от времето, когато предшествениците ни са се преместили от Африка“, каза доктор Цин Ли от университета Фудан.

Проф. Андрес Руис-Линарес, който също е част от изследователския екип, добави, че повечето изследвания на човешката генетика разглеждат данни от европейци, а новото проучване разширява обхвата на генетичните изследвания заради участието на латиноамериканци.

Това е второто откритие на ДНК от древни хора, които не са от вида хомо сапиенс, отнасящо до формата на човешкото лице. През 2021 г. същият екип от учени установи, че друг ген, който е свързан с формата на устните, е наследен от древния денисов човек.

Източник: Ада Ефтимова/БТА
Представиха първия човешки пангеном Представиха първия човешки пангеном
Тайните, които крият сините очи Тайните, които крият сините очи
Предложение за четене: „Огнената тайна“ и други новели“ от Стефан Цвайг Предложение за четене: „Огнената тайна“ и други новели“ от Стефан Цвайг
16 суеверия за любов и раздяла 16 суеверия за любов и раздяла
Хитрият Лисан се завръща за нова порция детски усмивки (предложение за четене) Хитрият Лисан се завръща за нова порция детски усмивки (предложение за четене)
Мъжете си умират да чуят това Мъжете си умират да чуят това
5 теми, които никога да не обсъждаш с гаджето си 5 теми, които никога да не обсъждаш с гаджето си
Съвременният мъж – феминист, който говори за чувствата си? Съвременният мъж – феминист, който говори за чувствата си?
3 вълшебни реплики, с които да го накараш да направи всичко за теб 3 вълшебни реплики, с които да го накараш да направи всичко за теб
Защо толкова харесваме лошите момчета? Защо толкова харесваме лошите момчета?
За мъжете и романтиката... За мъжете и романтиката...