Наградените филми все по-рядко пълнят кината

Това явление стана още по-ясно изразено през последните десет години

29 май 2023

Наградените със „Златна палма“ през последните трийсет години филми събират наполовина по-малко зрители, отколкото преди, сочи статистиката.

Това явление стана още по-ясно изразено през последните десет години.

Интересува ли се все още френската публика от победителите на филмовия фестивал в Кан? Последният голям успех на "Златна палма" е отпреди 30 години. „Криминале“ на Куентин Тарантино е последният награден филм, който предизвиква масов ентуасиазъм във френските кина. През последната година голямата тревога на разпространителите е свързана с намаляващата публика на американските мегапродукции, които издържат киносалоните и в крайна сметка спомагат за гледането на френските филми, включително наградените. 

През последните три десетилетия нито един от наградените филми не е достигал до топ 10 на френския боксофис. „9/11 по Фаренхайт“ на Майкъл Мур е успял да се класира сред първите 20, а награденият и с „Оскар“, и със „Златна палма“ „Паразит“  - сред първите 30.

Могат ли наградите да привлекат тълпи в киносалоните, при положение че филмовото преживяване днес разчита все повече на стрийминга, сериалите са все по-експлозивни, а големите студиа в САЩ предпочитат да насочат усилията и финансирането към високобюджетни поредици за супергерои? Все по-малко продуценти биха рискували с камерен филм от типа на „Познай кой ще дойде на вечеря“ (1967), макар и с присъствие на големи звезди. Подобни проекти остават приоритет на независимото кино – което, въпреки качествата си, винаги достига до по-малко зрители. 

Кан предпочита авторските филми, а неговите „Златни палми“ упорито не се конкурират с високобюджетните продукции. Присъствието на Рубен Йостлунд и Джулия Дьокурно в тазгодишното жури всъщност бе заявка за амбициите на кинофестивала – по-малко, но по-информирани зрители. Френският форум държи да бъде център на качествено кинопреживяване, без да излъчва касов хедонизъм. Това е част от традицията на фестивала – от 1949 г. досега от 82 наградени филма 42 не са достигнали топ 50 на френския боксофис. През последните десет години тази тенденция обаче придобива заплашителни размери - осем от десетте филма със „Златна палма“ не са стигали дори до топ 50. 

Разбира се, да се сравняват „Любов“ на Михаел Ханеке и „007 Координати: Скайфол“ на Сам Мендес, излезли по кината по едно и също време, определено е некоректно, коментира в. "Фигаро". Бюджетът на филмите, печелили „Златна палма“, рядко надхвърля 10 млн. щатски долара. Шедьовърът на Ханеке, струвал на продуцентите си малко под 9 млн., спечели „Златна палма“ през 2013 г. Историята за Джеймс Бонд получи пет номинации за „Оскар“ и освен това донесе над 1 млрд. щатски долара приходи. През последните 20 години бюджетът на суперпродукциите на големите студиа с лекота надхвърля 100, 200 и дори 300 млн. щатски долара. Европейските продуценти не могат да си позволят подобни разходи, особено при съмнения за евентуална възвръщаемост. Дори Франция изостава далеч зад САЩ, Китай и Индия.

Откриването на тазгодишния фестивал „Златна палма“ с филма „Жана дьо Бари“ беше повече от демонстративна заявка за опозиция на Холивуд – низвергнатият Джони Деп се появи в ролята на кралска знаменитост сред френската концепция за автентичен блясък и качествено кино. Режисьорката на отличения със „Златна палма“ филм „Анатомия на едно падение“ Жустин Трие пък използва награждаването, за да започне „язвителна атака“, както я определи „Гардиън“, към политиката на френското правителство. Трие се обяви срещу комерсиализацията на културата. Интересно и спорно е доколко и докога европейското кино и европейските фестивали могат да си позволят подобна позиция. 

Източник: Розалия Благоева/БТА, Gerd AltmannPixabay
Коментирай »
Още по темата
2023-та - годината на баналното зло в киното?
"Барби", "Сен Лоран", "Макдоналдс": Как марките получиха водеща роля в киното
Холивудски блясък и политика на 76-ото издание на фестивала в Кан
В Кан мерят с хронометър овациите след премиера на филм, за да определят успеха
Най-очакваната телевизионна продукция: Как приеха "Идолът" на Уикенд и Лили-Роуз Деп в Кан
Изненада за Харисън Форд в Кан: Актьорът прие почетната "Златна палма" със сълзи на очи
Майкъл Дъглас получи почетна Златна палма на откриването на 76-ия кинофестивал в Кан
Катрин Деньов откри 76-ото издание на фестивала в Кан (ВИДЕО)
Препоръчваме още
Предложение за четене: „Мистерията Лагерфелд“
Как да се освободим от негативните убеждения, които ни пречат и ни правят нещастни
Защо възрастните хора губят зрението си? Застрашени ли сме и как да се предпазим  
Куба отвъд стереотипите в „Кубинците“ от Антъни ДеПалма (предложение за четене)
Храненето пред телевизора води до затлъстяване
Зеленчуците, които "подмладяват" мозъка
Изневяра според зодията: Най-големите кръшкачи в зодиака
Любимите десерти на зодия Овен
„Мадоните на Ленинград“ от Дебра Дийн – обсадата на Ленинград оживява през съдбата на Ермитража
За стройна фигура яжте бавно
ТЕСТ: Кой е най-големият ти талант?
„Горчиво-сладко“: Сюзан Кейн разкрива, че изпитването на тъга и копнеж подобрява психично здраве
Хороскоп
Овен
Телец
Близнаци
Рак
Лъв
Дева
Везни
Скорпион
Стрелец
Козирог
Водолей
Риби