Наградените филми все по-рядко пълнят кината

Това явление стана още по-ясно изразено през последните десет години

29 май 2023

Наградените със „Златна палма“ през последните трийсет години филми събират наполовина по-малко зрители, отколкото преди, сочи статистиката.

Това явление стана още по-ясно изразено през последните десет години.

Интересува ли се все още френската публика от победителите на филмовия фестивал в Кан? Последният голям успех на "Златна палма" е отпреди 30 години. „Криминале“ на Куентин Тарантино е последният награден филм, който предизвиква масов ентуасиазъм във френските кина. През последната година голямата тревога на разпространителите е свързана с намаляващата публика на американските мегапродукции, които издържат киносалоните и в крайна сметка спомагат за гледането на френските филми, включително наградените. 

През последните три десетилетия нито един от наградените филми не е достигал до топ 10 на френския боксофис. „9/11 по Фаренхайт“ на Майкъл Мур е успял да се класира сред първите 20, а награденият и с „Оскар“, и със „Златна палма“ „Паразит“  - сред първите 30.

Могат ли наградите да привлекат тълпи в киносалоните, при положение че филмовото преживяване днес разчита все повече на стрийминга, сериалите са все по-експлозивни, а големите студиа в САЩ предпочитат да насочат усилията и финансирането към високобюджетни поредици за супергерои? Все по-малко продуценти биха рискували с камерен филм от типа на „Познай кой ще дойде на вечеря“ (1967), макар и с присъствие на големи звезди. Подобни проекти остават приоритет на независимото кино – което, въпреки качествата си, винаги достига до по-малко зрители. 

Кан предпочита авторските филми, а неговите „Златни палми“ упорито не се конкурират с високобюджетните продукции. Присъствието на Рубен Йостлунд и Джулия Дьокурно в тазгодишното жури всъщност бе заявка за амбициите на кинофестивала – по-малко, но по-информирани зрители. Френският форум държи да бъде център на качествено кинопреживяване, без да излъчва касов хедонизъм. Това е част от традицията на фестивала – от 1949 г. досега от 82 наградени филма 42 не са достигнали топ 50 на френския боксофис. През последните десет години тази тенденция обаче придобива заплашителни размери - осем от десетте филма със „Златна палма“ не са стигали дори до топ 50. 

Разбира се, да се сравняват „Любов“ на Михаел Ханеке и „007 Координати: Скайфол“ на Сам Мендес, излезли по кината по едно и също време, определено е некоректно, коментира в. "Фигаро". Бюджетът на филмите, печелили „Златна палма“, рядко надхвърля 10 млн. щатски долара. Шедьовърът на Ханеке, струвал на продуцентите си малко под 9 млн., спечели „Златна палма“ през 2013 г. Историята за Джеймс Бонд получи пет номинации за „Оскар“ и освен това донесе над 1 млрд. щатски долара приходи. През последните 20 години бюджетът на суперпродукциите на големите студиа с лекота надхвърля 100, 200 и дори 300 млн. щатски долара. Европейските продуценти не могат да си позволят подобни разходи, особено при съмнения за евентуална възвръщаемост. Дори Франция изостава далеч зад САЩ, Китай и Индия.

Откриването на тазгодишния фестивал „Златна палма“ с филма „Жана дьо Бари“ беше повече от демонстративна заявка за опозиция на Холивуд – низвергнатият Джони Деп се появи в ролята на кралска знаменитост сред френската концепция за автентичен блясък и качествено кино. Режисьорката на отличения със „Златна палма“ филм „Анатомия на едно падение“ Жустин Трие пък използва награждаването, за да започне „язвителна атака“, както я определи „Гардиън“, към политиката на френското правителство. Трие се обяви срещу комерсиализацията на културата. Интересно и спорно е доколко и докога европейското кино и европейските фестивали могат да си позволят подобна позиция. 

Източник: Розалия Благоева/БТА, Gerd AltmannPixabay
Коментирай »
Още по темата
2023-та - годината на баналното зло в киното? 2023-та - годината на баналното зло в киното?
"Барби", "Сен Лоран", "Макдоналдс": Как марките получиха водеща роля в киното "Барби", "Сен Лоран", "Макдоналдс": Как марките получиха водеща роля в киното
Холивудски блясък и политика на 76-ото издание на фестивала в Кан Холивудски блясък и политика на 76-ото издание на фестивала в Кан
В Кан мерят с хронометър овациите след премиера на филм, за да определят успеха В Кан мерят с хронометър овациите след премиера на филм, за да определят успеха
Най-очакваната телевизионна продукция: Как приеха "Идолът" на Уикенд и Лили-Роуз Деп в Кан Най-очакваната телевизионна продукция: Как приеха "Идолът" на Уикенд и Лили-Роуз Деп в Кан
Изненада за Харисън Форд в Кан: Актьорът прие почетната "Златна палма" със сълзи на очи Изненада за Харисън Форд в Кан: Актьорът прие почетната "Златна палма" със сълзи на очи
Майкъл Дъглас получи почетна Златна палма на откриването на 76-ия кинофестивал в Кан Майкъл Дъглас получи почетна Златна палма на откриването на 76-ия кинофестивал в Кан
Катрин Деньов откри 76-ото издание на фестивала в Кан (ВИДЕО) Катрин Деньов откри 76-ото издание на фестивала в Кан (ВИДЕО)
Препоръчваме още
Позата, в която спиш, разкрива какъв си (ВИДЕО) Позата, в която спиш, разкрива какъв си (ВИДЕО)
Роман, писан в продължение на цяло десетилетие: „Доктор Живаго“ от Борис Пастернак (предложение за четене) Роман, писан в продължение на цяло десетилетие: „Доктор Живаго“ от Борис Пастернак (предложение за четене)
Да си родител, означава непрекъснато да се учиш: „Изкуството да бъдеш родител“ от д-р Фицхю Додсън Да си родител, означава непрекъснато да се учиш: „Изкуството да бъдеш родител“ от д-р Фицхю Додсън
„Да пътуваш в петък 13-и“ от Таня Глухчева (предложение за четене) „Да пътуваш в петък 13-и“ от Таня Глухчева (предложение за четене)
Дилемата със съквартирантите: Предизвикателство с домашните задължения разкрива характера ти Дилемата със съквартирантите: Предизвикателство с домашните задължения разкрива характера ти
Най-много искам комплименти, секс и шоколад Най-много искам комплименти, секс и шоколад
„Между полетата на страницата“ от Елена Феранте (предложение за четене) „Между полетата на страницата“ от Елена Феранте (предложение за четене)
Защо хората остават заедно, дори да не са щастливи Защо хората остават заедно, дори да не са щастливи
10 родителски съвета за отглеждане на уверени и щастливи деца 10 родителски съвета за отглеждане на уверени и щастливи деца
Десет любопитни факта за червеното вино Десет любопитни факта за червеното вино
Състезание по ядене на чесън Състезание по ядене на чесън
Мъжете, жените и изневярата: Защо го правим и какви алибита използваме? Мъжете, жените и изневярата: Защо го правим и какви алибита използваме?
Хороскоп
Овен
Телец
Близнаци
Рак
Лъв
Дева
Везни
Скорпион
Стрелец
Козирог
Водолей
Риби