В Кан мерят с хронометър овациите след премиера на филм, за да определят успеха

Никъде другаде продължителността на овациите по време на премиерите на филми не се записва и анализира така внимателно, както в Кан

24 май 2023

Продължителността на овациите след прожекции по време на фестивала в Кан се измерва стриктно с хронометър в търсене на обективна оценка за успеха на филма, съобщава Асошиейтед прес.

Никъде другаде продължителността на овациите по време на премиерите на филми не се записва и анализира така внимателно, както в Кан. Дали един филм е спечелил триумфални осемминутни овации на крака? Или публиката е стояла изправена само четири или пет минути? Как се стигна до това, че такъв малко вероятен показател се разнася по целия свят в рамките на няколко минути след премиерата? И защо всички стоят прави толкова дълго? Не се ли уморяват дланите на ръцете от ръкопляскане?

Подобни прояви на ентусиазъм се превърнаха в отличителна черта на Кан, а понякога и в маркетингов трик за филми, които искат да намерят отзвук далеч от булевард „Кроазет“. Ако Кан, най-големият и престижен филмов фестивал в света, е символ на кинематографичния излишък, то бурните овации на крака могат да изглеждат като най-голямото му престараване. Как пък на никого не му се дохожда до тоалетна?

По-малко разпространено обаче е разбирането за това как показността на Кан оформя и изкривява значението на овациите на крака. Когато зрителите се изправят на крака след края на надписите в гранд-зала „Люмиер“, най-големия кинотеатър в Кан, те не просто стоят и аплодират филма, който току-що са гледали.

Веднага след края на прожекцията специално назначен оператор се втурва в залата и започва да снима режисьора и членовете на актьорския състав, които седят в средата на салона. Видеото се възпроизвежда на живо на екрана, докато камерата - често много търпеливо - поставя в близък план всеки от известните актьори. Аплодисментите са само отчасти за филма - те са и за всяка присъстваща в залата звезда поотделно.

Когато неотдавна в Кан се състоя премиерата на „Индиана Джоунс и реликвата на съдбата“, камерата предостави време на Мадс Микелсен, Фийби Уолър-Бридж, Итън Айсидор, Харисън Форд и режисьора Джеймс Манголд, за да се порадват на обожанието в залата. В крайна сметка обаче професионалните издания, които имаха репортери в киносалона, за да следят времето с хронометър, отчетоха, че овациите са продължили пет минути. Сп. „Варайъти“ обяви, че приемът на филма е бил „хладен“.

Инфлацията вероятно засяга дори аплодисментите. На повечето места по света петминутни овации на крака биха се считали за мечта. В Кан обаче се предполага, че това е прием, хладен като еднодневно еспресо.

Отзивите за „Реликвата на съдбата“ наистина бяха смесени. Но също така е възможно публиката - или звездите на филма - да са се преситили след 142-минутен филм, който беше предшестван от многобройни дитирамби в чест на Форд. На следващия ден видимо развълнуваният Форд нарече преживяването „неописуемо“. „Топлината на това място, чувството за общност, посрещането са невъобразими“, казва Форд и добави: „И това ме кара да се чувствам чудесно“.

До голяма степен продължителността на овациите е свързана с това дали звездите на филма подстрекават публиката в залата или се подчиняват на камерата. На премиерата на „Убийци на цветната луна“ на Мартин Скорсезе, след като експанзивният актьорски състав на филма получи своите близки планове, Леонардо ди Каприо и други участници във филма продължиха да ръкопляскат, дори когато по-голямата част от залата беше спряла. След това присъстващите в залата представители на индианското племето осейдж вдъхнаха още живот на аплодисментите с шумни, радостни подвиквания. В крайна сметка деветте минути бяха достатъчни, за да отбележат връх в тазгодишното издание на фестивала. Историческият епос на Скорсезе привлече заглавия, които всеки филм иска да получи в Кан. 

Историята обаче помни и по-продължителни аплодисменти. През 2015 г. бляскавият романс от 50-те години на миналия век „Карол“ на Тод Хейнс дебютира в Кан с 10-минутни овации на крака. 

Най-дългата овация в Кан принадлежи на „Лабиринтът на фавна“ на Гийермо дел Торо, който получи 22-минутен поздрав - време, достатъчно за гледане на епизод на „Зайнфелд“ без рекламите. Филмът „Фаренхайт 9/11“ на Майкъл Мур, който през 2004 г. спечели „Златна палма“ в Кан, беше аплодиран в продължение на 20 минути. През 2012 г. филмът на Джеф Никълс „Мъд“ е аплодиран 18 минути.

Овациите, които чупят хронометъра, не винаги означават качество. „Вестникарчето“ на Лий Даниълс не се смята точно за съвременна класика, но през 2012 г. успя да получи 15-минутна овация.

Кан отдавна е известен с пристрастните си реакции. Някои изключително уважавани филми, като „Апокалипсис сега“ на Франсис Форд Копола, беше освиркан на фестивала. По-вероятно е обаче освиркванията да се чуят на прожекциите за пресата, отколкото на гала премиерите с официални облекла. На тях бурните аплодисменти са повече или по-малко въпрос на етикет.

На тазгодишния фестивал филмите с най-много звезди се приеха добре. „Май, декември“ на Тод Хейнс с Натали Портман и Джулиан Мур почти съвпадна с реакцията на неговия „Карол“ преди седем години с осемминутни овации. Историческата драма на Карим Айнуз „Подстрекателка“ с Алисия Викандер и Джуд Лоу в главните роли получи същите по продължителност овации. Викандер нарече високодецибелния рев на публиката „разтърсващо, незабравимо преживяване“. „Даже малко ме побиха тръпки“, добави актрисата.

Източник: Христо Кьосев/БТА, budi yanto/Pixabay, Festival de Cannes
Коментирай »
Още по темата
Наградените филми все по-рядко пълнят кината Наградените филми все по-рядко пълнят кината
Холивудски блясък и политика на 76-ото издание на фестивала в Кан Холивудски блясък и политика на 76-ото издание на фестивала в Кан
Най-очакваната телевизионна продукция: Как приеха "Идолът" на Уикенд и Лили-Роуз Деп в Кан Най-очакваната телевизионна продукция: Как приеха "Идолът" на Уикенд и Лили-Роуз Деп в Кан
Изненада за Харисън Форд в Кан: Актьорът прие почетната "Златна палма" със сълзи на очи Изненада за Харисън Форд в Кан: Актьорът прие почетната "Златна палма" със сълзи на очи
Майкъл Дъглас получи почетна Златна палма на откриването на 76-ия кинофестивал в Кан Майкъл Дъглас получи почетна Златна палма на откриването на 76-ия кинофестивал в Кан
Джони Деп в Кан: Нямам нужда от Холивуд Джони Деп в Кан: Нямам нужда от Холивуд
Катрин Деньов откри 76-ото издание на фестивала в Кан (ВИДЕО) Катрин Деньов откри 76-ото издание на фестивала в Кан (ВИДЕО)
Въпреки призивите за бойкот от феминистки организации: Топло посрещане за Джони Деп в Кан Въпреки призивите за бойкот от феминистки организации: Топло посрещане за Джони Деп в Кан
Рекорден брой жени режисьори в надпреварата за "Златна палма" на кинофестивала в Кан Рекорден брой жени режисьори в надпреварата за "Златна палма" на кинофестивала в Кан
Кинофестивалът в Кан обяви официалната си селекция Кинофестивалът в Кан обяви официалната си селекция
Препоръчваме още
Мед за раните, банани срещу махмурлук Мед за раните, банани срещу махмурлук
Как да подобрим психичното си благополучие, съветва новата книга „Уравновесеният мозък“ (предложение за четене) Как да подобрим психичното си благополучие, съветва новата книга „Уравновесеният мозък“ (предложение за четене)
Осем неочаквани признака, че си е паднал по теб Осем неочаквани признака, че си е паднал по теб
4 причини той да откаже секс 4 причини той да откаже секс
Големи котки се радват на свободата (ВИДЕО) Големи котки се радват на свободата (ВИДЕО)
Седем житейски урока, които научихме от филмите Седем житейски урока, които научихме от филмите
Органичната диета: универсален хранителен режим или скъпо удоволствие Органичната диета: универсален хранителен режим или скъпо удоволствие
Опа, резервирах билет само в една посока! Опа, резервирах билет само в една посока!
Как да пътувате безплатно чрез програми за обмен на работа Как да пътувате безплатно чрез програми за обмен на работа
След слънчево изгаряне: 8 доказани домашни лека   След слънчево изгаряне: 8 доказани домашни лека  
Висок интелектуален потенциал, дислексия, Аспергер, свръхчувствителност: „Неуправляеми или атипични?“ в подкрепа на различните деца и техните родители Висок интелектуален потенциал, дислексия, Аспергер, свръхчувствителност: „Неуправляеми или атипични?“ в подкрепа на различните деца и техните родители
Киви за добро настроение Киви за добро настроение
Хороскоп
Овен
Телец
Близнаци
Рак
Лъв
Дева
Везни
Скорпион
Стрелец
Козирог
Водолей
Риби