Извлякоха древна ДНК от праисторическо бижу

Висулката е направена от зъб на елен

Извлякоха древна ДНК от праисторическо бижу

Photo credit: Colin Behrens/Pixabay

Учени установиха собственик на праисторическо бижу чрез нов метод за извличане на древна ДНК, предадоха Ройтерс и ДПА.

Висулката, направена от зъб на елен, беше открита в Денисовата пещера в Русия – популярно място сред търсачите на фрагменти от кости и други предмети, принадлежали на хората от каменната ера.

Екипът, ръководен от изследователи от германския Институт "Макс Планк" за еволюционна антропология, използва нов метод за извличане на ДНК от бижуто, а след това анализира генетичния материал, за да определи кой е бил предполагаемия му собственик. Така костното украшение се превърна в първия праисторически артефакт, за който е установен конкретен собственик чрез извличане на генетична информация.

Според авторите на изследването, публикувано в сп. „Нейчър“, извлечената ДНК сочи, че собственичката е била жена, генетично свързана с древните обитатели на Северна Евразия. Висулката датира отпреди 19 000 - 25 000 години.

Предметите, направени от кости, са порести, което позволява ДНК да проникне в тях. Новият метод за извличане на тази информация включва потапяне на предметите в буферен разтвор от натриев фосфат и постепенно повишаване на температурата. По този начин генетичната информация се освобождава от древния артефакт, без той да бъде повреден.

Свързването на древни предмети с конкретни хора може да ни помогне да разберем социалните роли и разпределението на труда между половете в праисторическите епохи.

"Артефактите, направени от камъни, кости и зъби, са фундаментални за нашето разбиране на човешките методи за препитание, поведение и култура“, се казва в проучването.

Източник: Ада Ефтимова/БТА
Полицай спря кола за превишена скорост, наложи му се да изроди бебе (ВИДЕО) Полицай спря кола за превишена скорост, наложи му се да изроди бебе (ВИДЕО)
Високият холестерол и рисковете за здравето: Кои хора са застрашени и как да се предпазим Високият холестерол и рисковете за здравето: Кои хора са застрашени и как да се предпазим
Лесен трик от Хали Бери за естествено красиви крака Лесен трик от Хали Бери за естествено красиви крака
Комарите предпочитат любителите на бира Комарите предпочитат любителите на бира
Удивително видео! Кит кърми 900-килограмовото си бебе Удивително видео! Кит кърми 900-килограмовото си бебе
Висок интелектуален потенциал, дислексия, Аспергер, свръхчувствителност: „Неуправляеми или атипични?“ в подкрепа на различните деца и техните родители Висок интелектуален потенциал, дислексия, Аспергер, свръхчувствителност: „Неуправляеми или атипични?“ в подкрепа на различните деца и техните родители
На какво си способна за него? На какво си способна за него?
Предложение за четене: „Годишнина от завършването“ от Ламия Бегагич Предложение за четене: „Годишнина от завършването“ от Ламия Бегагич
Кои са любимите детски филмчета на възрастните? Кои са любимите детски филмчета на възрастните?
7 здравословни проблема, от които са застрашени хората с наднормено тегло и затлъстяване 7 здравословни проблема, от които са застрашени хората с наднормено тегло и затлъстяване