Националната галерия представя „Неспокойни повърхности“ на Красимир Карабаджаков Красимир Карабаджаков е сред петимата основатели на групата „Диско‘95“, заедно с художниците Румен Жеков, Красимир Добрев, Димитър Митовски и Кольо Карамфилов
2 февруари 2024
Красимир Карабаджаков е сред петимата основатели на групата „Диско‘95“, заедно с художниците Румен Жеков, Красимир Добрев, Димитър Митовски и Кольо Карамфилов
Photo credit: Национална художествена галерия
Националната художествена галерия (НХГ) представя „Неспокойни повърхности“ на Красимир Карабаджаков от 7 февруари до 28 април в Двореца, съобщават от галерията.
„Включените в изложбата картини очертават територията на образните натрапчивости, които преследват Красимир Карабаджаков през годините. Владение, в което възгледът за живописта се издига над баналността – иконографски, тематично и творчески“, казва кураторът Яна Братанова.
„Още с избора си на повърхност художникът бяга от плоскостта и от диалога с нея, за да прекъсне умишлено това празнословие. Фината като лист алуминиева или друга повърхност не резонира, докато Красимир Карабаджаков не създаде втора повърхност, върху която разгръща своите неочаквани сцени, изградени от детайли и персонажи, които никога не са буквални. Чудновати оригинални фрагменти – отделни образи, пориви и обсесии, които авторът събира на едно място, оформят основните живописни серии, по които работи през годините, сред които „Хоби“, „Наказание“, „Затворена тема“, „На север“, „Къща на изгряващо слънце“, „Пейзажи“, „Балкански пейзаж“, “Летище“, Horror, Gold“, казва Братанова.
По думите й живописта на Красимир Карабаджаков се причислява към полето на концептуалното. „Неговият подчертано личен експресивен жест затруднява направата на пряк паралел с изкуството на друг автор, работещ в сходна посока. Динамизмът на формите, фината ироничност и чувствителност на визията, разместването на мащабите и умението за преобразуване на пространството са водещи характеристики за изкуството на художника. Той умело създава усещане за неспокойна повърхност, която сякаш вибрира, движи се и остава постоянно несигурна. Избягвайки познатите уютни похвати при изграждането на композицията и принципите на златното сечение, Красимир Карабаджаков често използва подход, присъщ за азиатския тип композиране – бялото поле в горната част на платното е умишлено уголемено, а чистият вертикал е пресечен от хоризонтал. Това предизвиква за погледа на зрителя колебливост и несигурност, както при среща с източното изкуство“, коментира Яна Братанова.
Красимир Карабаджаков е роден през 1960 г. в Сливен. Завършва през 1988 г. специалността „Живопис“ в класа на проф. Петър Михайлов, в Националната художествена академия. Още с първите си изяви е припознат като един от живописците, дистанцирали се категорично от традиционния изобразителен език. Той е сред петимата основатели на групата „Диско‘95“, заедно с художниците Румен Жеков, Красимир Добрев, Димитър Митовски и Кольо Карамфилов. От 2010 година преподава живопис във Факултета по изобразително изкуство на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.
Коментирай »