Героят Балто: Откриха специална ДНК в легендарното куче

Героят Балто: Откриха специална ДНК в легендарното куче

Героичното куче все пак е имало други черти, които го отличават от съвременните сибирски хъскита и други кучета за впрягове от неговото време. Снимката е илюстративна/Photo credit: Monika/Pixabay

Ново изследване на останките на знаменито сибирско хъски Балто разкрива специална ДНК, която е помогнала на всеотдайното четириного да спечели международна слава, съобщава Би Би Си.

През 1925 г. Балто повежда кучешки впряг в снежна буря, за да достави животоспасяващи лекарства в откъснат от виелицата град в Аляска. За героичните си усилия животното е удостоено със статуя в Сентръл парк в Ню Йорк и за него е направен едноименен детски анимационен филм.

За разлика от внушенията в популярната анимация от 1995 г., се оказва, че не вълчият произход е направил кучето толкова силно и издръжливо.

Сравнявайки ДНК-то на Балто с това на други кучета и бозайници, изследователите установяват, че по-разнообразните гени на сибирското хъски са му помогнали да оцелее в тежкото пътуване по-добре, отколкото биха се справили други кучета. „Балто е принадлежал към популация от малки, бързи и здрави кучета за впряг, внесени от Сибир“, пишат изследователите в проучване, публикувано в списание „Сайънс“.

Те установяват, че Балто и неговите съвременници, впрегнати да теглят шейни, са били по-разнообразни генетично от съвременните породи и може да са носили варианти, които са им помогнали да оцелеят в суровите условия на Аляска през 20-те години на ХХ век.

Авторите на изследването са взели ДНК проба - предоставена от Природонаучния музей в Кливланд, в който се съхраняват препарираните останки на Балто - от долната част на корема на кучето, за да реконструират гените му. Те разчитат и на набор от генетични данни за 240 бозайници и 682 кучета и вълци от XXI век. Според авторите на изследването проучването на гените му не е установило „никакъв забележим вълчи произход“.

Героичното куче все пак е имало други черти, които го отличават от съвременните сибирски хъскита и други кучета за впрягове от неговото време, включително по-малък ръст и по-добра способност за усвояване на скорбяла, според проучването. Изследователите също така смятат, че то произхожда от популация хъскита, неподложена на инбридинг, което го е направило генетично по-здраво и по-подходящо за екстремната среда на Аляска през 20-те години на миналия век.

Балто е роден през 1919 г. и е внесен от Сибир. Негов собственик е бил норвежко-американският развъдчик Леонард Сепала.

През януари 1925 г. епидемия от смъртоносна бактериална инфекция - дифтерия - застрашава град Ноум в Аляска. Единственото налично лекарство се намирало в Анкоридж, а единственият самолет, който можел да го достави, не успял да стартира заради ниските температури. Тук се намесва Балто и неговият екип от кучешкия впряг, които пренасят лекарствата в продължение на километри, докато температурите падат до минус 31 градуса по Целзий.

Новината за историческото пътуване се разпространява бързо и по-късно Балто е почетен като герой в комикси, детски книги и филми, както и като скулптура в детския кът на Сентръл парк.

Източник: Христо Кьосев/БТА
Какво е общото между хората и животните? Учени с нови данни Какво е общото между хората и животните? Учени с нови данни
Как да се справиш със самотата? Как да се справиш със самотата?
Червената боровинка увеличава имунитета през зимата Червената боровинка увеличава имунитета през зимата
Шест храни, които помагат да се справим с подутия корем Шест храни, които помагат да се справим с подутия корем
Анализирай това: Пет любовни проблема, които премисляш твърде много Анализирай това: Пет любовни проблема, които премисляш твърде много
ТЕСТ: Достатъчно смела ли си? ТЕСТ: Достатъчно смела ли си?
Трите зодии, които се вбесяват най-лесно Трите зодии, които се вбесяват най-лесно