Какво е общото между хората и животните? Учени с нови данни

Генетично изследване установи какво е общото между хората и животните

28 април 2023
Какво е общото между хората и животните? Учени с нови данни

Photo credit: Shanon/Pixabay

Учени сравняват генетични данни от множество животински видове и така получават нови познания за човека и за общото между хората и животните, съобщи Асошиейтед прес.

Едно от най-поразителните открития е, че определени пасажи от генетичната информация остават непроменени в хода на еволюцията, представлявайки свързващото звено между всички бозайници, включително и хората.

Откритието е част от резултатите на международния Проект Зоономия,  които хвърлят светлина върху човешки качества и болести, за способностите на животните за хибернация и дори за генетиката на кучето Балто, спасило човешки животи преди век.

Авторите на проекта публикуваха част от откритията си в 11 доклада, публикувани в сп. "Сайънс".

Дейвид О'Конър, който изследва генетиката на приматите в университета на Уисконсин-Медисън, каза, че изследването засяга дълбоки теми.

"Това е чудото на биологията, колко сходни и различни сме към всичко, което ни заобикаля", казва О'Конър, който не участва в проекта.

Учените от Зоономия, под ръководството на Елинор Карлсън и Керстин Линдблад-Тох от  Института Брод в Масачузетския технологичен институт и Харвард, са изследвали 240 животински вида - от прилепи до бизони.

Те са секвенирали и сравнили геномите им и са установили, че определени пасажи от геномите остават непроменени при всички животински видове през милионите години на еволюция.

Едно от изследванията установява, че най-малко 10 на сто от човешкия геном остава непроменен в основни линии. Много от тези пасажи са извън един процент от гените, свързани с ръста на протеини, контролиращи активността на клетките - основната цел на ДНК.

Учените са идентифицирали повече от три милиона от тях в човешкия геном, като близо половината от тях досега не са били познати.

Източник: Антоанета Маркова/БТА
Кокошките се изчервяват в зависимост от емоциите си Кокошките се изчервяват в зависимост от емоциите си
Защо хората нямат опашки? Защо хората нямат опашки?
Козите могат да разграничат щастие и тъга в човешкия глас Козите могат да разграничат щастие и тъга в човешкия глас
По-възрастните майки косатки защитават синовете, но не и дъщерите си По-възрастните майки косатки защитават синовете, но не и дъщерите си
Удивително видео! Кит кърми 900-килограмовото си бебе Удивително видео! Кит кърми 900-килограмовото си бебе
Представиха първия човешки пангеном Представиха първия човешки пангеном
Героят Балто: Откриха специална ДНК в легендарното куче Героят Балто: Откриха специална ДНК в легендарното куче
Откриването на двойната спирала на ДНК: Жертва или сътрудник е била Розалинд Франклин? Откриването на двойната спирала на ДНК: Жертва или сътрудник е била Розалинд Франклин?
Склонни ли сме да помагаме на другите? Проучване дава отговор Склонни ли сме да помагаме на другите? Проучване дава отговор
Ето какво използват котките, за да ни манипулират Ето какво използват котките, за да ни манипулират
Колко "струва" стресът на работното място? Колко "струва" стресът на работното място?
Дори 8000 крачки веднъж или два пъти в седмицата удължават живота Дори 8000 крачки веднъж или два пъти в седмицата удължават живота
ТЕСТ: Колко си добра в съблазняването? ТЕСТ: Колко си добра в съблазняването?
ТЕСТ: Колко стара е душата ти? ТЕСТ: Колко стара е душата ти?
Жегите обострят болките от подути крака и разширени вени, ето как да си помогнем Жегите обострят болките от подути крака и разширени вени, ето как да си помогнем