Очарователните знамена на Анета-Мона Чиза и Лучия Ткачова на пилоните пред НДК (СНИМКИ) Сладко Симпатично – Cute Acute
12 ноември 2020
Сладко Симпатично – Cute Acute
снимки: Владимир Томашевич
През есента на 2020 година пилоните на Националния дворец на културата се превръщат в специално пространство за изкуство.
В продължение на месец различни художници показваха произведенията си под формата на знамена.
Първоначално видяхме „Свободни знамена“ на българския артист Правдолюб Иванов, който освободи флаговете от тяхната традиционна символика.
Артистичният колектив Клер Фонтен отправиха послание за климатичните промени чрез „Озоновите знамена“, а четиримата артисти от Gelitin типично за тях, ни провокираха с визуално нестандартен флаг наречен „Есенното листо, Знамето на Желатин“.
Сладко Симпатично – Cute Acute
От 12 до 27 ноември, пилоните пред НДК издигат в очакване на вятъра, очарователните знамена на творческия тандем Анета-Мона Чиза и Лучия Ткачова.
В настоящия им проект „Сладко Симпатично – Cute Acute”, специално създаден за българската публика, те третират флаговете като антипод на институционалния символ, по правило запазен за представяне на нация, държава, спортен клуб или друг обществен орган.
В продължение на хиляди години знамената са били визуалната репрезентация на нашите надежди и самосъзнание, едновременно обединяващи и разделящи ни.
В търсене на пътища за забавление и отдушник на работните ни задължения Анета-Мона Чиза и Лучия Ткачова предизвикват в хората чисти и позитивни емоции.
Те заместват обичайните символи със сладки животинки като кученца, котенца и зайчета, което дава предпоставка за създаване на известно подривно напрежение в публиката. Или пък обратното – би довело до другата крайност, каквато обичайно предизвикват образите на малки и пухкави създания, която хората изразяват с ахкане и неконтролируемо „Аууу, колко сладко!“
Според психологията белезите за сладко и симпатично посочват младост, уязвимост и безобидност – черти, които неволно задействат родителска реакция в хората.
Фетишизацията на невинната любвеобилност и прелест е очевидна в хищническата консуматорска индустрия, а доказателства за това са сладките животни-талисмани, сладките животински реклами, сладките подаръци и стоки или огромното количество от сладки сток фотографии на склад в много сайтове.
Знамената с очарователни животни въплъщават тези противоречия и презареждат емоционално цялото пространство – площадът, пилоните, флаговете, даже и самите симпатични образи. Едновременно алармиращи и успокояващи, сладките знамена са място на конфронтация, която въздейства на непосредственото настроение на минувача.
За авторите
Анета-Мона Чиза (Румъния) и Лучия Ткачова (Словакия) работят заедно от 2000 г. Саркастично-интелектуалният им подход иронизира сериозността на стереотипите в света на изкуството. Те оспорват клишетата за пола и мястото на жените в създаването, маркетинга и потреблението на изкуство. Преосмислят и ролята им в консуматорското общество, в политическите и културните системи.
Художничките се обръщат към механизмите на системата на изкуството, към която принадлежат, и задават неудобни въпроси относно работните ѝ процеси и въздействие. Чувството им за хумор и способността им за самоирония определят съвместната им работа. Смехът функционира като критичен инструмент, а не само като източник на удоволствие.
Коментирай »