Дори облаците носят бактерии, резистентни на антибиотици

Дори облаците носят бактерии, резистентни на антибиотици

Photo credit: RÜŞTÜ BOZKUŞ/Pixabay

Изследователи откриха резистентни на антибиотици бактерии чак в облаци, носени от вятъра понякога на много големи разстояния, съобщи АФП.

"Тези бактерии обикновено живеят по листата или в почвата", каза Флоран Роси, водещ автор на изследването, пред АФП. "Открихме, че те се пренасят от вятъра в атмосферата, и че могат да пътуват на дълги разстояния и дори да прекосяват земното кълбо на голяма височина благодарение на облаците", добави той.

За да стигнат до тези изводи, изследователи от Университета "Лавал" в Квебек и Университета на Клермон Оверн във Франция са взели проби от  облаците, образуващи се над Пюи дьо Доме, спящ вулкан в Централна Франция, от септември 2019 г. до октомври 2021 г.

В станцията за атмосферни изследвания, разположена на 1465 м надморска височина, учените са анализирали тези проби в търсене на устойчиви на антибиотици гени.

Резултатите им показват, че облаците съдържат между 330 и повече от 30 000 бактерии на милилитър вода, като средната стойност е около 8000 бактерии на милилитър. В бактериите са идентифицирани и 29 подтипа гени за антибиотична резистентност.

При широкото използване на антибиотици в здравеопазването и в селското стопанство тези щамове представляват "сериозен глобален здравен проблем", казват учените. Световните здравни власти неколкократно са подчертавали рисковете, свързани с тези бактерии, които правят лечението на някои инфекции все по-сложно.

Учените обаче не предлагат заключения за потенциалните последици за здравето от разпространението на резистентни към антибиотици бактерии в атмосферата. Те посочват, че от 5% до 50% от тези организми могат да бъдат живи и потенциално активни.

"Атмосферата е много сурова за бактериите, а повечето от тези, които открихме, са бактерии от околната среда", за които е по-малко вероятно да са вредни за хората, каза Флоран Роси. "Така че няма опасност, когато се разхождате в дъжда", добави той, като уточни, че не е известно дали тези гени могат да се предават на други бактерии.

Задълбоченият мониторинг на атмосферата обаче би могъл да позволи да бъде определено мястото, откъдето идват тези бактерии и по този начин "да се ограничи тяхното разпространение", предполага изследователят. Той дава пример с анализите на отпадъчните води, целящи да открият наличието на КОВИД-19 и други патогенни агенти.

Източник: Христина Терзиева/БТА
Нова заплаха за европейските страни: Нараства броят на устойчивите към антибиотици Ешерихия коли Нова заплаха за европейските страни: Нараства броят на устойчивите към антибиотици Ешерихия коли
Дали костариканските ленивци са носители на антибиотика на бъдещето? Дали костариканските ленивци са носители на антибиотика на бъдещето?
Проучване: Употребата на антибиотици и антимикробната устойчивост при хората и животните са свързани Проучване: Употребата на антибиотици и антимикробната устойчивост при хората и животните са свързани
Бактерии, гъбички, вируси: Градските пчели разкриват невидим живот от решаващо значение за човешкото здраве Бактерии, гъбички, вируси: Градските пчели разкриват невидим живот от решаващо значение за човешкото здраве
Доказаха правилото за изпуснатата храна и петте секунди Доказаха правилото за изпуснатата храна и петте секунди
Бактериите се разпространяват в целия офис само за 2 часа Бактериите се разпространяват в целия офис само за 2 часа
„България и бъдещето на славяните”: Джузепе Менарини ни повежда към България от втората половина на XIX век (предложение за четене) „България и бъдещето на славяните”: Джузепе Менарини ни повежда към България от втората половина на XIX век (предложение за четене)
Какво прави жените щастливи Какво прави жените щастливи
Авторката на „Прелест“, „Да дойдеш на света“ и „Никой не се спасява сам“ ни поднася „Утринно море“ (предложение за четене) Авторката на „Прелест“, „Да дойдеш на света“ и „Никой не се спасява сам“ ни поднася „Утринно море“ (предложение за четене)
Какви мъдрости крие „Зодиакът на старите българи“ (предложение за четене) Какви мъдрости крие „Зодиакът на старите българи“ (предложение за четене)
Разтърсващ и зловещ: „Другата двойка“ от Сара Дж. Нотън ни кани на най-кошмарния меден месец на света Разтърсващ и зловещ: „Другата двойка“ от Сара Дж. Нотън ни кани на най-кошмарния меден месец на света
Бирата лекува простуда Бирата лекува простуда
Приказките на Шехеразада, преразказани от Светослав Минков (предложение за четене) Приказките на Шехеразада, преразказани от Светослав Минков (предложение за четене)
Кариера или семейство: 5 начина да успяваме и в двете Кариера или семейство: 5 начина да успяваме и в двете
Холивудски трикове за естествена красота: Малка хитрина от Синди Крофърд Холивудски трикове за естествена красота: Малка хитрина от Синди Крофърд
Два съвета за още по-горещ секс Два съвета за още по-горещ секс
И жените станахме ловци И жените станахме ловци
Обичаш картофи и яйца? Тази лесна рецепта е точно за теб! Обичаш картофи и яйца? Тази лесна рецепта е точно за теб!