„Ефектът на хамелеона“: Какво ни кара да подражаваме на другите Съзнателна имитация на околните или психологически феномен
Съзнателна имитация на околните или психологически феномен
Photo credit: (Joenomias) Menno de Jong/Pixabay
Ефектът на хамелеона представлява несъзнателно подражание на позите, маниерите, израженията и мимиките на лицето и други поведения на партньорите в общуването. Ефектът се проявява, когато поведението ни пасивно и непреднамерено се променя, за да съответства на другите в текущата социална среда.
Самото възприемане на поведението на друг човек автоматично увеличава вероятността самият той да се ангажира с това поведение. Това се казва в проучване от 1999 година, цитирано в сайта на Националната библиотека по медицина на САЩ. В него са описани три експеримента, които показват, че двигателното поведение на участниците в проучването са съвпаднали с това на непознати, работили по дадена задача, при това несъзнателно. Друг експеримент е доказал, че имитирането на позата и движенията на другите може да улесни взаимодействията между нас и да увеличи симпатиите. А третият експеримент е показал, че хората, които са емпати, проявяват „ефекта на хамелеона“ в по-голяма степен от други.
Ако се усетим, че неволно сме започнали да имитираме мимиките, фразите и езика на тялото на даден приятел, значи определено проявяваме „ефекта на хамелеона“. Някои хора дори „прихващат“ акцент или диалект от околните, като това може да се дължи на същия ефект. Когато сме си достатъчно близки с някого, често започваме да се изразяваме като него и дори интересите ни стават по-близки. Ето и няколко примера за проявление на този психологически феномен:
- Неволно се усмихваме, когато ни се усмихнат
- Започваме да говорим със същия диалект или акцент като групата, в която се намираме
- По време на интервю за работа се усещаме, че езикът на тялото ни (кръстосване на краката, поза на торса, кимане с глава) имитира този на интервюиращия
- Жестовете ни са досущ като тези на най-добрата ни приятелка
- Често използваните от нас реплики и фрази съвпадат с репликите и фразите на любимия
От психологическа гледна точка „ефектът на хамелеона“ може да се проявява по различни причини – социални, когнитивни, емоционални.
👉Може да става въпрос за подсъзнателно желание да бъдем приети и харесвани от околните.
👉Може и в проявлението на този ефект да стои страх от отхвърляне и отново неосъзнат опит да се сближим с околните, имитирайки ги.
👉Може и да става въпрос за проблеми с идентичността. Когато човек изпитва затруднения в самоидентификацията, е възможно да опита да се идентифицира с чуждо поведение.
„Ефектът на хамелеона“ намира приложение и в бизнеса и маркетинга, като се превръща в печеливша стратегия за много предприемачи.
Коментирай »