"Огромно бягащо в космоса чудовище" оставя следа от звезди, дълга 200 000 светлинни години

Космическият телескоп “Хъбъл” откри свръхмасивна черна дупка, чиято маса е 20 милиона пъти по-голяма от тази на Слънцето

11 април 2023

Свръхмасивна бягаща черна дупка се движи в космоса с изключително бърза скорост, като оставя следа от звезди, дълга 200 000 светлинни години. Това показва революционно откритие, обявено от НАСА и цитирано от АФП.

Огромно чудовище, чиято маса е 20 милиона пъти по-голяма от тази на Слънцето, се носи в тъмнината и се сблъсква с облаци от газ по пътя си.

Заради невероятната сила газът се превръща в следа от звезди, които са забелязани от космическия телескоп "Хъбъл" на НАСА.

"Смятаме, че след преминаването на черната дупка … газът се охлажда и може да образува звезди", обяснява в разпространено съобщение Питер ван Докум, учен от Йейлския университет.  "Това, което виждаме, е последицата… следите от черната дупка”.

Изследователите смятат, че газът вероятно се нагрява от сблъсъка с черната дупка, а след отминаването ѝ се охлажда, като създава звездите, наблюдавани по пътя ѝ.

Според теорията на учените преди около 50 милиона години вероятно две галактики са се слели, което е довело до появата на две свръхмасивни черни дупки, въртящи се една около друга.

По-късно трета галактика, със собствена черна дупка, се е сблъскала с тях. Така се е образувало нестабилно и хаотично трио, което в крайна сметка е изхвърлило една от черните дупки с невероятна скорост: чудовището, забелязано от “Хъбъл”, може да измине разстоянието между Земята и Луната само за 14 минути.

Всичко се е случило в далечния космос и много отдавна, когато Вселената е била на половината от сегашната си възраст.

Според изследователя от Йейлския университет откритието е направено случайно.

Използвайки телескопа "Хъбъл", той "забелязал (...) малка следа" от звезди, "невероятни, много, много ярки и доста необичайни". Според Ван Докум тя не е приличала на нищо, забелязвано до този момент.

От НАСА смятат, че този вид черна дупка може да не е единствена във Вселената.

Новият космически телескоп "Нанси Грейс Роман", чието изстрелване е планирано за края на това десетилетие, трябва да осигури много по-широк поглед към космоса и би могъл да забележи други бягащи черни дупки, които образуват звезди, отбелязва АФП.

Източник: Снимка: Pixabay/pexels.com. Текст: Теодора Славянова/БТА