Колко полезна ще е средиземноморската диета, ако заменим рибата с месо

Дали месото е полезно, е спорно. Много предишни изследвания подчертават плюсовете на веганството, но има все повече данни в полза на телешкото и пилешкото

Колко полезна ще е средиземноморската диета, ако заменим рибата с месо

Photo credit: Ella Olsson/pexels.com

 

Включването на телешко, пилешко или свинско месо в средиземноморската диета може да предпази от болестта на Алцхаймер, установиха американски учени, цитирани от "Дейли мейл".

Екип от Университета на Калифорния в Сан Диего откри, че модифицирана версия на известната диета, в която са включени храни от нисковъглехидратната кето диета с високо съдържание на мазнини, намалява нивата на невротрансмитър в мозъка, свързван с когнитивен упадък.

Средиземноморската диета включва риба, варива и ядки като основен източник на протеини. Според американските учени, в нея могат да влязат и мазни меса.

Проучване: Средиземноморската диета удължава живота при хора с риск от сърдечни болести

Дали месото е полезно, е спорно. Много предишни изследвания подчертават плюсовете на веганството, но има все повече данни в полза на телешкото и пилешкото. 

През предишни десетилетия се появиха данни, че хората, която живеят в Средиземноморския район страдат по-малко от Алцхаймер, сърдечно-съдови и други хронични болести. С времето специалисти уточниха, че това се дължи на начина на хранене, като мазнините в рибата и зехтина бяха се смятат за чудотворни за превенция на Алцхаймер. 

Вижте още един плюс на Средиземноморската диета

В новото изследване, статия за което е публикувана в сп. "Алцхаймер и деменция", учените установиха, че съчетаването на средиземноморска и кето диета може да е също толкова полезно. 

Кето диетата става все по-популярна. При нея почти всички въглехидрати са забранени, а основен енергиен източник са мазнините. Спазващите я избягват хляб и плодове и се хранят предимно с нескорбялни зеленчуци и меса. 

Начин на живот или психоза: Кога здравословното хранене става опасна мания 

Специалистите от Университета на Калифорния в Сан Диего са събрали информация за 20 участници, 11 от които са били когнитивно нормални, а девет са показвали признаци на леко когнитивно влошаване. Те са спазвали или модифицирана кето-средиземноморска диета или друга с малко мазнини и много въглехидрати. Спазвали са диетите шест седмици, след това са почивали шест седмици и са преминавали към другата диета. 

В изследванията учените са се съсредоточили върху невротрансмитера гама-аминобутирова киселина (ГАБА) и микроби, които я произвеждат. Високите нива на тази киселина се свързват също с тревожност и се смята, че увеличават стреса върху мозъка и ускоряват стареенето. Това води до натрупване на повече плаки и увреждане на мозъка и с времето предизвиква когнитивен упадък. 

Резултатите показват, че нивата на ГАБА и свързаните микроби са най-ниски, след като човек е бил на модифицирана кето-средиземноморска диета. Ефектът е по-голям при хора, които вече имат някакво когнитивно влошаване, а при здрави хора е по-ограничен. 

Източник: Христина Терзиева/БТА
Коментирай »
Още по темата
Защо популярната диета "30 растения" всъщност не е особено полезна Защо популярната диета "30 растения" всъщност не е особено полезна
Нови препоръки за хранене от диетолозите в Северна Европа: Не повече от 350 г червено месо седмично и още... Нови препоръки за хранене от диетолозите в Северна Европа: Не повече от 350 г червено месо седмично и още...
Променена версия на средиземноморската диета подобрява здравето на мозъка Променена версия на средиземноморската диета подобрява здравето на мозъка
Спазването на диети намалява риска от развитие на хронични заболявания Спазването на диети намалява риска от развитие на хронични заболявания
Внимание, дами! Средиземноморската храна намалява риска от сърдечни заболявания Внимание, дами! Средиземноморската храна намалява риска от сърдечни заболявания
Още един плюс на Средиземноморската диета: Понижава риска от проблеми с паметта при пациенти с множествена склероза Още един плюс на Средиземноморската диета: Понижава риска от проблеми с паметта при пациенти с множествена склероза
Препоръчваме още
Хелоуин според зодията ти – какво казват звездите за нощта на магиите Хелоуин според зодията ти – какво казват звездите за нощта на магиите
Любов от първи полет: може ли едно пътуване да ви накара да се влюбите Любов от първи полет: може ли едно пътуване да ви накара да се влюбите
Еднопосочен билет до Марс Еднопосочен билет до Марс
Седем доказателства, че той е лудо влюбен в теб Седем доказателства, че той е лудо влюбен в теб
Роман за последните дни на Ърнест Хемингуей почита паметта на Пол Остър (предложение за четене) Роман за последните дни на Ърнест Хемингуей почита паметта на Пол Остър (предложение за четене)
7 причини да се целуваме повече 7 причини да се целуваме повече
Защо всяко пътуване започва със „Заключи ли вратата?“ Защо всяко пътуване започва със „Заключи ли вратата?“
Основните грешки при целуването, които допускаме Основните грешки при целуването, които допускаме
Румънец създаде Център за писма, за да възроди забравената романтика на пощенските картички Румънец създаде Център за писма, за да възроди забравената романтика на пощенските картички
Погребални небостъргачи, хотели за мъртъвци и междузвездни кораби в „Докъде се издигаме в мрака“ от Секуоя Нагамацу (предложение за четене) Погребални небостъргачи, хотели за мъртъвци и междузвездни кораби в „Докъде се издигаме в мрака“ от Секуоя Нагамацу (предложение за четене)
ТЕСТ: Имате ли бъдеще заедно? ТЕСТ: Имате ли бъдеще заедно?
Любима и бърза постна рецепта: Как да си приготвим вкусни домати с ориз Любима и бърза постна рецепта: Как да си приготвим вкусни домати с ориз
Хороскоп
Овен
Телец
Близнаци
Рак
Лъв
Дева
Везни
Скорпион
Стрелец
Козирог
Водолей
Риби