На една от най-малко проучените планети в Слънчевата система има полярни сияния

Сондата "Бепи Коломбо" откри полярни сияния на Меркурий

На една от най-малко проучените планети в Слънчевата система има полярни сияния

Photo credit: WikiImages/Pixabay

Сондата "Бепи Коломбо" откри полярни сияния на Меркурий - една от най-малко проучените планети в Слънчевата система, съобщи сайтът Спейс.

По-рано се смяташе, че това явление е невъзможно, тъй като Меркурий е почти напълно лишен от атмосфера и магнитосфера.

Учени от Института по астрофизика и  планетни изследвания анализираха данните от сондата и откриха, че сравнително нискоенергийните електрони, които обикновено захранват полярните сияния, могат да се ускорят в зоните на зората на Меркурий и след това да се натрупват по линиите на магнитното поле от тъмната страна. Тъй като атмосферата на Меркурий е невероятно разредена в сравнение с тази на Земята, тези електрони не попадат във въздуха, а удрят повърхността, създавайки рентгенови полярни сияния.

Данни за полярни сияния преди това са открити на други планети в Слънчевата система. Учените предполагат, че механизмът за възникване на това явление може да е универсален, въпреки значителните различия между небесните тела.

Основният източник на заредени частици е слънчевият вятър. Той създава полярните сияния на Нептун и Уран. Но има и изключения - полярните сияния на Юпитер се захранват предимно от електрони от вулканично активната луна Йо.

На Земята полярните сияния се получават, когато потоци от високоскоростни частици от Слънцето, известни като слънчев вятър, се блъскат в магнитосферата на нашия свят - обвивката от електрически заредени частици, уловени от магнитното поле на планетата. Силата на магнитното поле на Меркурий обаче е едва един процент от земното.

Мисия "Бепи Коломбо" на Европейската космическа агенция (ЕКА) и японската Агенция за изследване на космическото пространство беше изстреляна  през 2018 г. Космическият апарат направи първото си от шест прелитания на Меркурий през 2021 г., второто през юни 2022 г., а третото през юни тази година. Планирано е да застане на орбита над планетата през 2025 г. Целта му е изследване на произхода на Слънчевата система чрез проучване на състава, геофизиката и атмосферата на Меркурий.

Как Венера е успяла да запази "младата" си повърхност Как Венера е успяла да запази "младата" си повърхност
"Джеймс Уеб" засне доказателства за мистериозни "тъмни звезди” "Джеймс Уеб" засне доказателства за мистериозни "тъмни звезди”
Най-ярката екзопланета - пламтящ свят сред облаци от метал, от които вали титанов дъжд Най-ярката екзопланета - пламтящ свят сред облаци от метал, от които вали титанов дъжд
Има милиони в Слънчевата система: Какво трябва да знаем за астероидите Има милиони в Слънчевата система: Какво трябва да знаем за астероидите
Най-масовото измиране в историята: Нови разкрития за историята на Земята Най-масовото измиране в историята: Нови разкрития за историята на Земята
Най-добрите любовници са с бирени коремчета Най-добрите любовници са с бирени коремчета
ТЕСТ: Звезда ли си? ТЕСТ: Звезда ли си?
Любимият ти сладолед издава характера ти Любимият ти сладолед издава характера ти