От колко вода се нуждаят бъбреците – една от най-активно работещите системи в организма

Правилната хидратация намалява риска от камъни в бъбреците с 30%

От колко вода се нуждаят бъбреците – една от най-активно работещите системи в организма

Photo credit: Emilian Robert Vicol/Pixabay

Всекидневното приемане на достатъчно количество вода е изключително важна предпоставка за здравето на бъбреците.

Дехидратацията, особено когато се превърне в хронична, води до производството на урина с по-висока концентрация на минерали и отпадъчни продукти.

Това може да доведе до образуването на кристали, които да повлияят на бъбречната функция и да допринесат за серия заболявания, като например камъни в бъбреците.

Адекватната хидратация намалява риска от камъни в бъбреците с 30 процента

Няколко фактора допринасят за образуването на камъни в бъбреците. Дехидратацията определено е един от тях. Поддържане на адекватна хидратация спомага на урината да остане разредена, което намалява риска от образуване на камъни в бъбреците. Тяхната поява е по-вероятна при горещ и сух климат, придружен от недостатъчен прием на течности.

Камъните в бъбреците могат да засегнат всеки, но на най-силен риск са изложени мъже на възраст 30-60 години. Проблемът засяга около 10-20 процента от мъжете и около 3-5 процента от жените.

Проучванията показват, че храните и течностите, които приемаме редовно, влияят върху риска от образуване на камъни. Например възрастни хора с по-висок прием на сол е по-вероятно да развият камъни в бъбреците. В същото време достатъчната хидратация намалява риска от заболяването с тридесет процента.

Според серия нови научни изследвания пиенето на достатъчно вода може да има защитен ефект върху бъбречната функция.

Бъбреците – една от най-активно работещите системи в организма

Бъбречните камъни, известни още като нефролитиаза, се образуват когато отпадъчните продукти от кръвта се филтрират през бъбреците в урината. При твърде висока концентрация на тези отпадъчни продукти в урината, те образуват кристали, които от своя страна се натрупват в бъбреците и се превръщат в камъни. След като веднъж се е образувал, камъкът ще се опита да премине през пикочната система. Възможно е малки камъчета да бъдат отстранени, без да причинят проблеми, но големите могат да блокират уретрата, причинявайки силна болка, а понякога и инфекции на пикочните пътища.

Бъбреците са една от най-активно работещите системи от органи в човешкото тяло. Тяхната основна роля е да пречиства кръвта, като филтрира и отделя отпадъчни продукти (като урея и излишък на натрий) и да поддържа баланса от течности и електролити. Отпадъчният продукт от този процес под формата на урина преминава в пикочния мехур, преди да бъде изхвърлен. Бъбреците изпълняват и други важни функции в тялото. Те произвеждат хормони, които регулират производството на червените кръвни клетки и кръвното налягане. В същото време те активират витамин D, който играе ключова роля за здравето на костите.

От колко вода се нуждаят бъбреците, за да работят максимално добре?

Според препоръките на Европейския орган за безопасност на храните (ЕОБХ) жените трябва да пият по около осем чаши от 200 ml, а мъжете по десет чаши на ден. Пиенето на много течности помага на бъбреците да изчистят натрия, уреята и отпадъчните продукти от тялото, което потенциално намалява риска от развитие на хронично бъбречно заболяване, според изследователи от Австралия и Канада. Откритията им не препоръчват „агресивно натоварване с течности“, което може да предизвика странични ефекти, но предоставят доказателства, че умерено увеличеният прием на вода до около два литра дневно може да намали риска от спад в бъбречната функция.

Всеки човек е различен и необходимото количество течности зависи от редица фактори като пол, физическа активност, климат и здравословно състояние, както и бременност и кърмене. Трябва да се отбележи обаче, че някои хора с бъбречни заболявания и по-специално тези, чиито бъбреци са спрели да работят и са на лечение като диализа, трябва да наблюдават много внимателно приема на течности.

Как да поддържаме бъбреците в оптимална форма?

👉 Натуралната вода е най-здравословният избор

👉 Препоръчва се приемането на по-малки количества вода в по-кратки промеждутъци от време.

👉 Жените трябва да се стремят да пият около осем чаши от 200 мл течност на ден. Препоръчителната норма за мъжете е с две чаши повече.

👉 По време на по-топли метеорологични условия или при усилени физически упражнения се препоръчва пиенето на повече вода заради повишената загуба на течности при изпотяване.

👉 Урината трябва да е със сламен или по-бледожълт цвят. По-тъмната урина е индикатор, че сме дехидратирани.

👉 Един от най-сигурните начини да бъдем достатъчно хидратирани, когато сме в движение или тренираме, е винаги да държим бутилка вода под ръка.

Коментирай »
Още по темата
„Златните правила“, с които да опазим бъбреците си „Златните правила“, с които да опазим бъбреците си
Първи симптоми, които издават проблеми с бъбреците Първи симптоми, които издават проблеми с бъбреците
Как кърмата се влияе от храните и напитките, които консумира майката Как кърмата се влияе от храните и напитките, които консумира майката
Газираната вода - естественият отговор на подсладените напитки Газираната вода - естественият отговор на подсладените напитки
Проф. Донка Байкова: Ако сте жадни, това е сигурен знак, че вече сте дехидратирани Проф. Донка Байкова: Ако сте жадни, това е сигурен знак, че вече сте дехидратирани
Да укрепим имунната система! 5 начина, по които водата ни помага Да укрепим имунната система! 5 начина, по които водата ни помага
Лято е! Да поговорим за физическата активност и хидратацията Лято е! Да поговорим за физическата активност и хидратацията
Какво е общото между часовника и водата: Рецептата на Тяна Пресолска за здраве и красота Какво е общото между часовника и водата: Рецептата на Тяна Пресолска за здраве и красота
Как да приучим детето отрано редовно да пие вода: 6 полезни съвета за добра хидратация Как да приучим детето отрано редовно да пие вода: 6 полезни съвета за добра хидратация
Топ 10 предимства на хидратираната кожа, разкрити от дерматолог Топ 10 предимства на хидратираната кожа, разкрити от дерматолог
Кога и колко вода да пием, за да сме здрави и в добра форма Кога и колко вода да пием, за да сме здрави и в добра форма
Не чакайте да ожаднеете, за да пиете вода Не чакайте да ожаднеете, за да пиете вода
Препоръчваме още
Един кръстопът и три решения: Какво разкрива изборът ти за твоя характер Един кръстопът и три решения: Какво разкрива изборът ти за твоя характер
ТЕСТ: Готова ли си за сериозна връзка? ТЕСТ: Готова ли си за сериозна връзка?
Сексът – преди или след работа? Сексът – преди или след работа?
10 признака, че никога няма да бъдете повече от приятели 10 признака, че никога няма да бъдете повече от приятели
55 безсмислени суеверия, от които е време да се откажем 55 безсмислени суеверия, от които е време да се откажем
Все повече жени плащат за секс Все повече жени плащат за секс
Изтъкнатият историк Александър Стоянов проследява живота на „Наполеон“ (предложение за четене) Изтъкнатият историк Александър Стоянов проследява живота на „Наполеон“ (предложение за четене)
ТЕСТ: Лесна ли си? ТЕСТ: Лесна ли си?
Как стресът помага за разпространението на рак Как стресът помага за разпространението на рак
Вечната любов съществува Вечната любов съществува
"Нощните птици" умират по-млади, но само ако пият или пушат "Нощните птици" умират по-млади, но само ако пият или пушат
Топ 4 на упражненията, които укрепват сърцето Топ 4 на упражненията, които укрепват сърцето
Хороскоп
Овен
Телец
Близнаци
Рак
Лъв
Дева
Везни
Скорпион
Стрелец
Козирог
Водолей
Риби