Внимателно със спорта в жегата: Ето как да изчислим максималния допустим пулс

За да се предотвратят различни рискове и усложнения, трябва да следим за някои конкретни неща

Внимателно със спорта в жегата: Ето как да изчислим максималния допустим пулс

Photo via Canva.com

Спортът е здраве и оказва своето благоприятно влияние върху организма, когато е с мярка. Как обаче да спортуваме правилно, за да не навредим на сърцето си, когато навън термометрите показват над 30 градуса?

Кардиологът от УМБАЛ „Проф. д-р Александър Чирков“ Спас Бегов съветва да сме много внимателни с интензитета и продължителността на тренировките в горещите месеци, защото през този период се обострят сърдечно-съдовите заболявания, дори и за хора, които не страдат от такива. „Дори и безсимптомните, които нямат конкретни оплаквания, не са в безопасност, при тях също може да се появят инциденти по време на тренировките в горещите дни и месеци“, твърди той.

Често ентусиастите, решили да се вкарат във форма с усилени тренировки, нямат правилна преценка за възможностите на своя организъм, съобразно климатичните условия. Затова кардиологът препоръчва да се спортува в ранните сутрешни часове от 07.00 до 10.00 часа или в късните след 19.00 часа, когато слънцето не е толкова силно.

Самата опасност от това да тренираме в по-горещите часове на деня, е че има голямо обезводняване, вследствие на обилното изпотяване от тренировките. Това обезводняване води до сгъстяване на кръвта, което е рисков фактор за образуване на тромби. Също така се губят ценни йони за организма, което може да доведе до спазъм на съдовете и нарушения в сърдечния ритъм или аритмия. От спазъма на съдовете кислородните доставки до сърцето намаляват и съществува опасност от развитие на остър коронарен инцидент като инфаркт или внезапна сърдечна смърт, предупреждава още експертът.

За да се предотвратят подобни опасности спортуващите трябва да внимават за няколко неща:

✅Температурните стойности при тренировка навън и в закрито помещение. Ако навън температурата е около 30 градуса, а в помещението е около 20-23 градуса, няма съществено разминаване, когато излезем от залата. Но, ако тренираме на закрито при 19 градуса и излезем на горещия климат, това може да доведе до спазъм на съдовете, нарушения в ритъма и остър коронарен инцидент.  

✅Облеклото. То трябва да покрива по-голямата част от тялото, ако спортуваме навън, а материите трябва да са естествени, дишащи и светли, за да отразяват слънчевата светлина, а не да я поглъщат.

✅Водата. Водата е най-добрият ни приятел в тези случаи, за да избегнем дехидратацията. Желателно е да се пие до 1 литър вода на час, в зависимост от продължителността и интензитета на тренировката.

✅Пулсът. Важно е спортуващите да следят пулса си. Съществуват вече много устройства като часовници и гривни за тази цел. Пулсът не трябва да надвишава повече от 50% от максималната стойност на собствения пулс, обяснява още кардиологът. И дава пример – ако нормалният пулс е около 70,  при тренировките може да достигне до 140, при надвишаването на тази стойност е опасно и тренировката трябва да се прекрати.

В случай на неразположение като обилно изпотяване, висок пулс, сърцебиене, причерняване, недостиг на въздух по време на тренировка, което продължава повече от 20 минути трябва да се потърси медицинска помощ. Това съобщават още от УМБАЛ "Проф. д-р Александър Чирков", като уточняват, че разполагат със спешен кабинет и с кардиологични кабинети.

Коментирай »
Още по темата
Опасно горещо време: Осем разхлаждащи съвета за жегата Опасно горещо време: Осем разхлаждащи съвета за жегата
Топ 4 на упражненията, които укрепват сърцето Топ 4 на упражненията, които укрепват сърцето
10 правила и забрани, които да спазваме в горещото време 10 правила и забрани, които да спазваме в горещото време
6 гадни неща, които могат да ни се случат през лятото, и 10 съвета как да се предпазим 6 гадни неща, които могат да ни се случат през лятото, и 10 съвета как да се предпазим
Как правилно да измерваме кръвното налягане (и 7 грешки, които всички допускаме) Как правилно да измерваме кръвното налягане (и 7 грешки, които всички допускаме)
Спортът може да помогне в битка с алкохола и наркотиците Спортът може да помогне в битка с алкохола и наркотиците
Хемороидите и спортът: Митове и истини Хемороидите и спортът: Митове и истини
Препоръчваме още
Нехирургични методи за отслабване: Какво трябва да знаем за стомашния ботокс и стомашния балон Нехирургични методи за отслабване: Какво трябва да знаем за стомашния ботокс и стомашния балон
Ядки и кисело мляко – ключ към здравословното тегло Ядки и кисело мляко – ключ към здравословното тегло
Предложение за четене: „История на моя живот“ от самия Джакомо Казанова Предложение за четене: „История на моя живот“ от самия Джакомо Казанова
5 палави начина да го съблазниш като истинска мръсница 5 палави начина да го съблазниш като истинска мръсница
Лесно като… здравословно хранене Лесно като… здравословно хранене
Предложение за четене: „Кари Мора“ на Томас Харис няма да ви остави да спите, нито да се храните Предложение за четене: „Кари Мора“ на Томас Харис няма да ви остави да спите, нито да се храните
Топ 10 на мъжките и женските сексуални тайни Топ 10 на мъжките и женските сексуални тайни
Мъжете, жените и изневярата: Защо го правим и какви алибита използваме? Мъжете, жените и изневярата: Защо го правим и какви алибита използваме?
5 доказателства, че във връзката ви липсва доверие 5 доказателства, че във връзката ви липсва доверие
Как да говорим за пари с партньора си Как да говорим за пари с партньора си
Авторката на „Прелест“, „Да дойдеш на света“ и „Никой не се спасява сам“ ни поднася „Утринно море“ (предложение за четене) Авторката на „Прелест“, „Да дойдеш на света“ и „Никой не се спасява сам“ ни поднася „Утринно море“ (предложение за четене)
Преждевременно родените бебета са по-уязвими към повтаряща се болка Преждевременно родените бебета са по-уязвими към повтаряща се болка
Хороскоп
Овен
Телец
Близнаци
Рак
Лъв
Дева
Везни
Скорпион
Стрелец
Козирог
Водолей
Риби