Защо мъжете и жените невинаги се смеят на едни и същи шеги? Като цяло мъжете предпочитат визуални шеги в сравнение с жените
Като цяло мъжете предпочитат визуални шеги в сравнение с жените
Създадено с DALL·E на OpenAI
Мъжете харесват визуални шеги и ситуационен хумор, които са значително по-забавни за тях, отколкото за жените, показва проучване, цитирано от „Мейл онлайн".
В същото време жените оценяват повече от мъжете шегите на политически теми и тези относно семейните отношения, показва още изследването.
Изводът е направен сред 3380 души, които са присъствали на изложба на карикатури, публикувани в британски вестници и списания между 1930 и 2010 г.
При представянето на 19 двойки карикатури, от които са поискали от участниците да изберат любимите си, са се появили различията между половете.
Мъжете
Като цяло мъжете предпочитат визуални шеги в сравнение с жените.
Представителите на силния пол харесват повече от жените карикатурите, в които се използва ситуационен хумор, като например кутии с боя, падащи върху добре облечени хора на улицата.
Но те оценяват по-слабо шегите на домашна тематика, като например брака, както и политическите вицове.
Жените сякаш са по-задълбочени и предпочитат по-изтънчени шеги
Професор Робин Дънбар от Оксфордския университет, психолог, който анализира данните, казва: „Установихме, че мъжете се забавляват повече от жените с визуални, непосредствени шеги, като например ситуационни гафове - шеги като тези, в които някой се подхлъзва върху бананова кора. Изглежда, че жените сякаш са по-задълбочени и предпочитат по-изтънчени шеги за взаимоотношенията и начина, по който хората си взаимодействат“.
„Тези резултати са донякъде логични, тъй като жените обикновено прекарват повече време в обсъждане на социални взаимоотношения, докато мъжете се сближават повече чрез шеги и опити да се разсмеят“, пояснява проф. Дънбар и допълва: „Ситуационните гафове и визуалните шеги са бързи, остроумни и са склонни да предизвикат смях, така че може би отговарят по-добре на начина, по който мъжете общуват“.
Измерване на чувството за хумор
Карикатурите, публикувани във вестници и списания, са добър начин за измерване на чувството за хумор, тъй като обикновено предават бърза шега чрез едно изображение и минимален брой думи - обикновено балонче с реч или надпис.
Проучването в Музея на карикатурата включвало шест вида карикатури:
- занимаващи се със социални или политически коментари;
- съдържащи словесни шеги като каламбури или игра на думи;
- съдържащи визуални шеги; п
- оказващи забавни ситуации като спъване, падане и др.;
- засягащи битови теми.
Както мъжете, така и жените предпочитат по-новите карикатури и намират за най-смешни словесните шеги, социалните коментари и шегите, свързани с битови ситуации. Този извод е направен въз основа на карикатурите, които според тях са им харесали най-много от представените двойки.
Жените обаче малко повече харесват битовите шеги, като тези, които се фокусират върху поведението на съпрузите и съпругите и романтичните отношения като цяло, както и карикатурите за политически събития и политици в публичното пространство.
Може би е парадоксално, но изследователите, които пишат в списание „Хумор“ (Humor), предполагат, че това може да се дължи на факта, че жените се занимават със света по-рефлексивно, а мъжете - по „по-повърхностен, основан на хумора начин“.
Резултатите сочат още, че максимум двама герои в една карикатура са най-подходящи за разсмиване, без да се налага хората да се напрягат твърде много, за да разберат мотивите на твърде много хора в сценария.