"Джеймс Уеб" регистрира галактически дим в далечната вселена

12 юни 2023
"Джеймс Уеб" регистрира галактически дим в далечната вселена

Снимката е илюстративна/Photo credit: TheSpaceway/Pixabay

Телескопът "Джеймс Уеб" регистрира в далечната вселена сложни органични молекули, каквито обикновено се образуват при дим и мъгла, съобщи Ню атлас.

С помощта на гравитационна аномалия телескопът е "видял" молекулите на повече от 12 милиарда светлинни години.

Въпросните молекули са известни като полициклични ароматни въглеводороди (ПАВ). На Земята те обикновено са в дима и смога от изгаряне на дърва, въглища, нефт, газ и други материали. Те са засичани в цялата вселена и често са смятани за дим към огъня на звездообразуването. Но новите наблюдения на телескопа "Джеймс Уеб"  показват, че това може да не е така.

"Тези големи молекули всъщност са доста често срещани в космоса", каза Джъстин Спилкър, водещ автор на изследването. "Астрономите смятаха, че те са добър знак за формирането на нови звезди. Където и да се виждаха тези молекули, бебета звезди също бяха точно там и пламтяха. Благодарение на изображенията с висока разделителна способност от "Джеймс Уеб" открихме много региони с дим, но без образуване на звезди, и други с образуване на нови звезди, но без дим.

Телескопът забеляза полициклични ароматни въглеводороди много по-назад в пространството и времето от преди - в галактика, разположена на повече от 12 милиарда светлинни години. Това означава, че я виждаме такава, каквато е съществувала само 1,5 милиарда години след Големия взрив. За първи път тези молекули се регистрират в ранната вселена.

Самата галактика е открита през 2013 г., но е била необходима авангардната апаратура на космическия телескоп "Джеймс Уеб", за да могат да бъдат регистрирани молекулите. Дори и с нея е било необходимо явлението космическа леща.

Масивни обекти като галактики могат да изкривят самата тъкан на пространство-времето, което от своя страна огъва пътя на преминаващата светлина. Това може да увеличи отдалечен обект, който иначе би бил невидим за нас, и да го направи откриваем чрез феномен, наречен гравитационна леща.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър".

"Джеймс Уеб" засне доказателства за мистериозни "тъмни звезди” "Джеймс Уеб" засне доказателства за мистериозни "тъмни звезди”
На ледената луна на Сатурн може да има живот На ледената луна на Сатурн може да има живот
"Джеймс Уеб" засне огромен гейзер на сатурновата луна Енцелад "Джеймс Уеб" засне огромен гейзер на сатурновата луна Енцелад
"Джеймс Уеб" с ново откритие: Най-ранната галактика, в която вече не се образуват звезди "Джеймс Уеб" с ново откритие: Най-ранната галактика, в която вече не се образуват звезди
Удивителна снимка на "Джеймс Уеб": Виж сливането на две галактики Удивителна снимка на "Джеймс Уеб": Виж сливането на две галактики
 "Джеймс Уеб" на НАСА засне зашеметяващо изображение на ледения гигант Уран "Джеймс Уеб" на НАСА засне зашеметяващо изображение на ледения гигант Уран
Как да разпознаеш женкаря Как да разпознаеш женкаря
Най-добрите песни на 2019 година Най-добрите песни на 2019 година
Вана с кафе и кафето като лекарство Вана с кафе и кафето като лекарство
10 съвета за по-добър метаболизъм 10 съвета за по-добър метаболизъм
Тайните на красивото и вкусно плато със сирена Тайните на красивото и вкусно плато със сирена
7 трика, с които винаги ще изглеждаш добре на снимки 7 трика, с които винаги ще изглеждаш добре на снимки
Мразите тълпите, но обожавате да пътувате? Тези места са точно за вас Мразите тълпите, но обожавате да пътувате? Тези места са точно за вас
Живееш в квартал с условия за разходка? По-малко застрашена си от ракови заболявания Живееш в квартал с условия за разходка? По-малко застрашена си от ракови заболявания
Седем вредни навика, които пречат на диетата ти   Седем вредни навика, които пречат на диетата ти
„Кът за мечти“ от култовия режисьор Дейвид Линч, в съавторство с Кристин Маккена (предложение за четене) „Кът за мечти“ от култовия режисьор Дейвид Линч, в съавторство с Кристин Маккена (предложение за четене)
Кой е перфектният мъж? Кой е перфектният мъж?