Употребата на някои консерванти е свързана с по-висока честота на ракови заболявания и диабет

Мащабни изследвания свързват употребата на някои консерванти с риск от рак и диабет

Употребата на някои консерванти е свързана с по-висока честота на ракови заболявания и диабет

Създадено с Freepik

Консумацията на някои консерванти, широко разпространени в хранителните продукти, е свързана с леко повишена честота на ракови заболявания и диабет, показват две мащабни френски изследвания, публикувани днес, предаде АФП.

Според първото изследване, публикувано в сп. „Бритиш медикъл джърнъл", съществуват „множество връзки между консервантите, масово използвани в промишлените храни и напитки на европейския пазар, и по-високата честота на ракови заболявания", по-специално на гърдата и простатата.

   ➡️ Рак на стомаха: Рискови фактори, симптоми и лечение

Второто изследване, проведено от същия екип от френския Национален институт за здраве и медицински изследвания (Inserm) и публикувано в сп. „Нейчър къмюникейшънс", установява, че съществуват „връзки между по-високата честота на диабет тип 2 и по-високата консумация на няколко масово използвани консерванта".

Двете изследвания не позволяват да се направи заключение за пряка причинно-следствена връзка между тези заболявания и консумацията на въпросните добавки, но благодарение на солидната си методология предоставят важни индикации в тази насока.

   ➡️ Как стресът помага за разпространението на рак

Изследователите, под ръководството на епидемиоложката Матилд Тувие, се опират на проучване, обхванало голяма група французи - над 100 000 души, проследявани в продължение на няколко години. Те редовно са попълвали въпросници за храненето си и са посочвали точни данни за състава на консумираните продукти. 

Специалистите са установили, че консумацията на няколко консерванта - по-специално на сорбати, сулфити и нитрити, е свързана с по-висока честота на ракови заболявания. Най-отчетлива е била връзката между натриевия нитрит (E250) и рака на простатата, рискът от който се увеличава с около една трета.

   ➡️ Безплатно и много просто: Бързото ходене може да намали риска от диабет тип 2

В сравнение с рака, рисковете, свързани с консервантите, понякога изглеждат по-изразени при диабета. Например, редовната употреба на калиев сорбат (E202) се свързва с два пъти по-висока честота на тази патология.

Тези изследвания са аргумент в подкрепа на политиките в сферата на общественото здравеопазване, които насърчават продукти, „ограничаващи употребата на консерванти и ненужни добавки", в контекст, в който отрицателните ефекти на ултрапреработените храни стават все по-добре документирани, смятат техните автори.

Източник: БТА
Коментирай »
Още по темата
Хирургът д-р Петър Славов: Не се страхувайте от профилактичните прегледи, ранната диагностика е ключова за лечението на рак Хирургът д-р Петър Славов: Не се страхувайте от профилактичните прегледи, ранната диагностика е ключова за лечението на рак
Диабетът и преддиабедът често нямат симптоми, но носят рискове за здравето Диабетът и преддиабедът често нямат симптоми, но носят рискове за здравето
Диабетът често е предотвратимо заболяване, но случаите стават все повече Диабетът често е предотвратимо заболяване, но случаите стават все повече
Застрашена ли съм от диабет? Провери чрез въпросника FINDRISC Застрашена ли съм от диабет? Провери чрез въпросника FINDRISC
След разрешаването на десетилетна загадка: Учени дават надежда за нов метод за лечение на рак на дебелото черво След разрешаването на десетилетна загадка: Учени дават надежда за нов метод за лечение на рак на дебелото черво
Как да се храним и кои навици да променим, aко сме застрашени от диабет Как да се храним и кои навици да променим, aко сме застрашени от диабет
Дори да сте генетично предразположени: Упражненията всеки ден намаляват риска от развитие на диабет тип 2 Дори да сте генетично предразположени: Упражненията всеки ден намаляват риска от развитие на диабет тип 2
Витамин К помага за избягване на диабета. Ново проучване разкрива как Витамин К помага за избягване на диабета. Ново проучване разкрива как
Седем симптома издават диабета – кой е застрашен и кога да потърсим лекар Седем симптома издават диабета – кой е застрашен и кога да потърсим лекар
Препоръчваме още
Как да не изглеждате като изгубен турист дори когато сте напълно изгубени Как да не изглеждате като изгубен турист дори когато сте напълно изгубени
Предложение за четене: „Глад“ от Джамал Уариаши Предложение за четене: „Глад“ от Джамал Уариаши
„Снежанка“ с илюстрации на Бенжамен Лакомб (предложение за четене) „Снежанка“ с илюстрации на Бенжамен Лакомб (предложение за четене)
Екстремно пътуване из Европа Екстремно пътуване из Европа
Играта „Пътуване по цвят“: Можете ли да ѝ отделите един цял ден Играта „Пътуване по цвят“: Можете ли да ѝ отделите един цял ден
„Непоисканите съвети на Вира Уонг за убийци“ вдъхновява предстоящ сериал на Опра (предложение за четене) „Непоисканите съвети на Вира Уонг за убийци“ вдъхновява предстоящ сериал на Опра (предложение за четене)
Съвременна принцеса търси истинската любов в „Принцеса Маргрете“ (предложение за четене) Съвременна принцеса търси истинската любов в „Принцеса Маргрете“ (предложение за четене)
Михаил Шишкин: „МОИТЕ. Есета за руската литература“ (предложение за четене) Михаил Шишкин: „МОИТЕ. Есета за руската литература“ (предложение за четене)
Човекът, предрекъл ерата на смартфоните, обяснява как работи човешкия мозък в „1000 мозъка: Нова теория за интелекта“ (предложение за четене) Човекът, предрекъл ерата на смартфоните, обяснява как работи човешкия мозък в „1000 мозъка: Нова теория за интелекта“ (предложение за четене)
Най-полезните зеленчуци за женското здраве и енергия Най-полезните зеленчуци за женското здраве и енергия
Предложение за четене: „Дилър на реалности” - футуристичен шпионски трилър от Николас Димитров Предложение за четене: „Дилър на реалности” - футуристичен шпионски трилър от Николас Димитров
Защо навигирането с половинката винаги завършва с кавга Защо навигирането с половинката винаги завършва с кавга
Хороскоп
Овен
Телец
Близнаци
Рак
Лъв
Дева
Везни
Скорпион
Стрелец
Козирог
Водолей
Риби