Как да се храним и кои навици да променим, aко сме застрашени от диабет

За да не стигнем до диабет, може да изградим здравословни навици в живота си

Сурови плодове и зеленчуци винаги са добра идея/Photo credit: Jerzy Górecki/Pixabay

Ендокринологът доц. д-р Даниела Попова, дм е завеждащ Метаболитна клиника на УМБАЛ „Царица Йоанна – ИСУЛ“. Има дългогодишна клинична, експертна, лечебно-диагностична и преподавателска дейност в областта на клиничната диететика и метаболитни заболявания. Автор е на учебната програма по диетология за медицински колеж. За правилното хранене и промяната на навиците при предиабет, за да предотвратим появата на диабет, ето какво разказа доц. Попова пред portalnapacienta.bg

Предиабетът е рисково състояние за развитие на диабет. Причините се коренят в наднормено тегло, коремен тип напълняване, фамилна обремененост, прекомерен прием на нездравословни храни (богати на бързи захари и мазнини), хроничен стрес, психо-социални неблагополучия.

Дори да сте генетично предразположени: Упражненията всеки ден намаляват риска от развитие на диабет тип 2

За да предотвратим развитието на диабет, следва да се опитаме да живеем по-здравословно, съветва ендокринологът. И предлага няколко простички стъпки и промяна на някои „лоши“ навици и нездравословни стереотипи на живот:

  • да намалим излишните килограми, но постепенно, с разумни темпове и без драстични диетични ограничения;
  • да повишаваме физическата и двигателната си активност, но също постепенно, без да се впускаме в екстремни натоварвания;
  • да се опитаме да се храним по-здравословно с повишаване приема на плодове, зеленчуци и пълнозърнести изделия;
  • да работим върху себе си в посока намаляване на нервно-психическото натоварване и да не забравяме да си осигурим почивка и разнообразие след изморителните делници. 

Как да се храним, ако имаме предиабет?

На първо място трябва да изградим нашето хранене така, че да постигнем телесна редукция, категорична е д-р Даниела Попова. Важно е редовното хранене с присъствие на сутрешна закуска, обяд и вечеря. Що се отнася до избора на храни, заложете на повишен прием на сурови плодове и зеленчуци, нетлъсти меса и риба, приготвени на пара или на скара, растителни мазнини, млечни продукти с по-ниска масленост, варива, ядки, зеленчукови супи, пълнозърнест или ръжен хляб, съветва ендокринологът.

Седем симптома издават диабета – кой е застрашен и кога да потърсим лекар 

Уместни са и междинни закуски под формата на плодове, плодови желета, кремове, салати. Трябва да се научим да четем внимателно хранителния етикет и да отделяме достатъчно време, когато пазаруваме нашата храна, за да направим правилния избор. 

Въглехидратите в никакъв случай не са забранени!

Въглехидратите са основен нутриент и според препоръките за здравословно хранене трябва да доставят повече от половината от хранителната енергия. Неслучайно те изграждат основата на хранителната пирамида. Тази препоръка важи и за хората, които имат предиабет или диабет. В тяхната диета 50 – 60% от калориите също трябва да се внасят от въглехидрати, те в никакъв случай не са забранени.

Не подценявайте вредите, които нанася заседналият начин на живот

Но следва да се подбират подходящите въглехидратни храни, съветва специалистът. А това са въглехидрати, които причиняват много ниско и бавно повишаване на кръвната захар и имат нисък гликемичен индекс. Обратно, въглехидратните храни с висок гликемичен индекс, а това са предимно храни с добавена захар, трябва да присъстват рядко и в малки количества в храната на хората с предиабет. При изграждане на диетичните препоръки си служим с понятията „бързи“ и „бавни“ въглехидрати. Ограничаваме бързите въглехидрати, а широко препоръчваме бавните въглехидрати.

Храните, които да избягваме

Когато сме в риск от диабет, следва да избягваме захарните и сладкарски изделия, шоколади, бонбони, мед, сиропирани десерти, категорична е доц. д-р Даниела Попова. Не са препоръчителни пържените и мазни храни, готовите соленки и сладки, колбасите и месните изделия, поради риск от прием на повече животински мазнини, холестерол, калории и сол. Желателно е приемът на алкохолни напитки да се редуцира; да се консумира предимно червено вино, и то в умерени количества. Подсладените със захарни и глюкозо-фруктозни сиропи безалкохолни напитки също могат да доведат до повишаване на кръвната захар и теглото, поради което следва да бъдат избягвани.

На храни да заложим

  • плодове и зеленчуци в сурово или преработено състояние под формата на сокове и салати
  • пълнозърнести хлебни и макаронени изделия
  • варива
  • овесени ядки
  • нетлъсти меса (птиче, свинско, телешко и риба)
  • краве сирене
  • извара
  • кисело и прясно мляко
  • яйца
  • растителни мазнини - слънчогледово масло или зехтин

И разбира се, супи, ястия и десерти, приготвени с тези храни.

Има ли препоръчителен режим на хранене?

Препоръчителният режим на хранене включва прием на храно около четири-пет пъти дневно - с основни хранения и междинни закуски, включително и преди сън при по-късен час на лягане – тогава можем да приемаме билков чай с бисквита, ябълка, кисело мляко, препоръчва доц. д-р Даниела Попова.

Има ли вредни навици, от които трябва да се откажем?

За да сме се озовали в състояние на предиабет, най-вероятно сме допуснали в начина си на живот нездравословни навици, посочва ендокринологът. Много често пропускаме да закусим сутрин, а вечер зареждаме на спокойствие обилна и вкусна вечеря. На трапезата ни отсъстват ежедневно пресни плодове и зеленчуци. Прекаляваме често с алкохола, скъсяваме добрия нощен сън. Работим без почивка и стигаме до изтощение. Имаме монотонно ежедневие. Липсва ни разнообразие. Живеем под постоянен стрес. Забравяме да се движим, а ползваме автомобил, асансьор, метро, автобус. Гледаме към планината само от прозореца.

Източник: portalnapacienta.bg
Коментирай »
Още по темата
Безплатно и много просто: Бързото ходене може да намали риска от диабет тип 2
Диабетът често е предотвратимо заболяване, но случаите стават все повече
Застрашена ли съм от диабет? Провери чрез въпросника FINDRISC
Дори да сте генетично предразположени: Упражненията всеки ден намаляват риска от развитие на диабет тип 2
Витамин К помага за избягване на диабета. Ново проучване разкрива как
Заместители на захарта срещу излишни килограми? Идеята не е никак добра
Застрашена ли си от затлъстяване: Ето как да изчислиш индекса си на телесна маса
Дори 8000 крачки веднъж или два пъти в седмицата удължават живота
Спазването на диети намалява риска от развитие на хронични заболявания
Препоръчваме още
Дженифър Лорънс: „Без лоши чувства“ ме върна на снимачната площадка
Защо лютите чушки са люти?
В токсична връзка ли съм? Как да разпознаем емоционалния насилник
От незабележим площад до магнит за туристи: Как "Емили в Париж" преобрази френския "Естрапад"
Представителите на тези зодии изневеряват най-много
Мечтаното предложение за брак
Предложение за четене: „Изгубените цветя на Алис Харт“ от Холи Рингланд
Не тичай след него
Шест сигурни признака, че той лъже
Как се става гигант? Завроподите са го постигнали по 36 различни начина
Женското поведение, което отблъсква мъжете
Четири начина да се отървеш от него, без да му разбиеш сърцето
Хороскоп
Овен
Телец
Близнаци
Рак
Лъв
Дева
Везни
Скорпион
Стрелец
Козирог
Водолей
Риби