Застрашена ли си от затлъстяване: Ето как да изчислиш индекса си на телесна маса

От СЗО дават ценни съвети за предпазване от наднормено тегло и затлъстяване и разясняват какви са рисковете за здравето ни

Застрашена ли си от затлъстяване: Ето как да изчислиш индекса си на телесна маса

Photo credit: kalhh/Pixabay

Наднорменото тегло и затлъстяването се определят като необичайно или прекомерно натрупване на мазнини, което може да влоши здравето, съобщават от Световната здравна организация (СЗО).

Индексът на телесната маса (ИТМ) е прост индекс на съотношението между теглото и височината, който обикновено се използва за класифициране на наднорменото тегло и затлъстяването при възрастните. Той се определя като теглото на човека в килограми, се раздели на височината му в метри на квадрат (kg/m2).

За възрастни СЗО определя наднорменото тегло и затлъстяването по следния начин:

  • наднормено тегло е ИТМ, който е по-голям или равен на 25
  • затлъстяване е ИТМ, който е по-голям или равен на 30

ИТМ е най-полезният показател за измерване на наднорменото тегло и затлъстяването на ниво население, тъй като е еднакъв за двата пола и за всички възрасти над 18 години, съобщават от СЗО. И уточняват, че въпреки това той трябва да се счита за груб ориентир, тъй като може да не отговаря на една и съща степен на напълняване при различните индивиди.

При децата е необходимо да се вземе предвид възрастта, когато се определят наднорменото тегло и затлъстяването. В сайта на СЗО са поместени таблици за изчисление на наднормено тегло и затлъстяване при деца над 5-годишна възраст, както и за деца под 5-годишна възраст.

Факти за наднорменото тегло и затлъстяването

  • От 1975 г. до 2021 г. затлъстяването в световен мащаб се е увеличило почти три пъти
  • През 2016 г. повече от 1,9 милиарда възрастни на 18 и повече години са били с наднормено тегло. От тях над 650 милиона са били със затлъстяване
  • По-голямата част от населението на света живее в страни, в които наднорменото тегло и затлъстяването убиват повече хора, отколкото поднорменото тегло
  • Затлъстяването е предотвратимо

Причините за затлъстяването и наднорменото тегло

Основната причина за затлъстяването и наднорменото тегло е енергийният дисбаланс между консумираните и изразходваните калории, разказват от Организацията. И отчитат, че в световен мащаб се наблюдава:

  • увеличен прием на енергийно богати храни с високо съдържание на мазнини и захари
  • увеличаване на физическата неактивност поради все по-заседналия характер на много форми на работа, променящите се начини на придвижване и нарастващата урбанизация

Промените в моделите на хранене и физическа активност често са резултат от промени в околната среда и обществото, свързани с развитието и липсата на подкрепящи политики в сектори като здравеопазване, селско стопанство, транспорт, градско планиране, околна среда, преработка на храни, дистрибуция, маркетинг и образование, констатират още от СЗО.

Какви са общите последици за здравето от наднорменото тегло и затлъстяването

Повишеният индекс на телесна маса е основен рисков фактор за незаразни болести като:

  • сърдечносъдови заболявания (основно сърдечни заболявания и инсулт), които са били водеща причина за смъртност през 2012 г;
  • диабет;
  • заболявания на опорно-двигателния апарат (особено остеоартрит - силно инвалидизиращо дегенеративно заболяване на ставите);
  • някои видове рак (включително на ендометриума, гърдата, яйчниците, простатата, черния дроб, жлъчния мехур, бъбреците и дебелото черво).
  • Рискът от тези незаразни болести се увеличава с увеличаването на ИТМ.
  • Затлъстяването в детска възраст е свързано с по-голям риск от затлъстяване, преждевременна смърт и инвалидност в зряла възраст. Но в допълнение към повишените бъдещи рискове, децата със затлъстяване изпитват затруднения в дишането, повишен риск от фрактури, хипертония, ранни маркери на сърдечносъдови заболявания, инсулинова резистентност и психологически ефекти.

Изправени пред „двойното бреме“ на недохранването

Много страни с ниски и средни доходи са изправени пред "двойното бреме" на недохранването, отчитат още от Организацията. Докато тези страни продължават да се справят с проблемите на инфекциозните болести и недохранването, те също така преживяват бърз ръст на рисковите фактори за незаразни болести като затлъстяване и наднормено тегло, особено в градските условия.

Не е необичайно недохранването и затлъстяването да съществуват едновременно в една и съща държава, в една и съща общност и в едно и също домакинство.

Децата в страните с ниски и средни доходи са по-уязвими от неадекватно пренатално, бебешко и детско хранене. В същото време тези деца са изложени на храни с високо съдържание на мазнини, захар, сол, енергийна плътност и бедни на микроелементи, които обикновено са с по-ниска цена, но и с по-ниско качество на хранителните вещества. Тези модели на хранене, в съчетание с по-ниските нива на физическа активност, водят до рязко увеличаване на детското затлъстяване, докато проблемите с недохранването остават нерешени.

Как може да се намали наднорменото тегло и затлъстяването

Наднорменото тегло и затлъстяването, както и свързаните с тях незаразни болести, са до голяма степен предотвратими, уверяват експертите. Подкрепящата среда и общностите са от основно значение за формиране на избора на хората да посягат към по-здравословни храни и редовна физическа активност (изборът, който е най-достъпен, наличен и на достъпна цена) и по този начин предотвратяват наднорменото тегло и затлъстяването.

От СЗО дават и няколко съвета за превенция и лечение на наднорменото тегло и затлъстяването:

  • Да се ограничи приема на енергия от мазнини и захари
  • Да се увеличи консумацията на плодове и зеленчуци, както и на бобови растения, пълнозърнести храни и ядки
  • Редовна физическа активност (60 минути дневно за децата и 150 минути през седмицата за възрастните)

От СЗО са категорични, че индивидуалната отговорност може да има ефект, когато хората имат достъп до здравословен начин на живот. Нужни са политики, които да направят редовната физическа активност и по-здравословният избор на храни евтини и леснодостъпни за всички, особено за най-бедните хора. Пример за такава политика е данъкът върху подсладените със захар напитки, акцентират от Организацията.

Хранително-вкусовата промишленост може да играе значителна роля в насърчаването на здравословното хранене чрез:

  • намаляване на съдържанието на мазнини, захар и сол в преработените храни;
  • гарантиране, че здравословните и питателни храни са достъпни за всички потребители;
  • ограничаване на маркетинга на храни с високо съдържание на захари, сол и мазнини, особено на храни, предназначени за деца и тийнейджъри;
  • осигуряване на достъпност на здравословните храни и подкрепа на редовната физическа активност на работното място

Подсладителите като заместител на захарта 

Световната здравна организация публикува и ръководство за незахарните подсладители, в което се препоръчва да не се използват за контрол на телесното тегло или за намаляване на риска от незаразни болести (затлъстяване и наднормено тегло).

Данните са показали, че употребата на подсладители не носи дългосрочни ползи за намаляване на телесните мазнини при възрастни или деца. Резултатите показват още, че е възможно да има потенциални нежелани ефекти от дългосрочната им употреба, като повишен риск от диабет тип 2, сърдечносъдови заболявания и смъртност при възрастните.

Препоръката се отнася за всички хора, с изключение на тези, които вече страдат от диабет, и включва всички синтетични и естествено срещащи се или модифицирани нехранителни подсладители, които не са класифицирани като захари, намиращи се в произведените храни и напитки или продавани самостоятелно, за да бъдат добавяни към храни и напитки от потребителите. Често срещаните подсладители включват ацесулфам К, аспартам, адвантам, цикламати, неотам, захарин, сукралоза, стевия и производни на стевията.

Коментирай »
Още по темата
Гени увеличават риска от затлъстяване шест пъти Гени увеличават риска от затлъстяване шест пъти
7 здравословни проблема, от които са застрашени хората с наднормено тегло и затлъстяване 7 здравословни проблема, от които са застрашени хората с наднормено тегло и затлъстяване
Застрашена ли съм от диабет? Провери чрез въпросника FINDRISC Застрашена ли съм от диабет? Провери чрез въпросника FINDRISC
Как да се храним и кои навици да променим, aко сме застрашени от диабет Как да се храним и кои навици да променим, aко сме застрашени от диабет
Начин на живот или психоза: Кога здравословното хранене става опасна мания Начин на живот или психоза: Кога здравословното хранене става опасна мания
Храненето пред телевизора води до затлъстяване Храненето пред телевизора води до затлъстяване
Здравословният живот спасява милиони човешки животи Здравословният живот спасява милиони човешки животи
Спанакът предпазва от затлъстяване Спанакът предпазва от затлъстяване
Препоръчваме още
5 начина да му покажеш, че го обичаш 5 начина да му покажеш, че го обичаш
Най-важното, което трябва да знаем за кожата на лицето през лятото Най-важното, което трябва да знаем за кожата на лицето през лятото
Лошото настроение събужда желание за вредна храна Лошото настроение събужда желание за вредна храна
Шимпанзетата могат да разгледат два сценария и да се подготвят за тях, за да постигнат дадена цел Шимпанзетата могат да разгледат два сценария и да се подготвят за тях, за да постигнат дадена цел
Наръчникът „Как да бъдеш щастлив“ разкрива, че щастието е напълно възможно (предложение за четене) Наръчникът „Как да бъдеш щастлив“ разкрива, че щастието е напълно възможно (предложение за четене)
„Между полетата на страницата“ от Елена Феранте (предложение за четене) „Между полетата на страницата“ от Елена Феранте (предложение за четене)
Романтично пътуване към величествените скали на Корнуол: „Лято в „Тифани“ от Карън Суон (предложение за четене) Романтично пътуване към величествените скали на Корнуол: „Лято в „Тифани“ от Карън Суон (предложение за четене)
Съвети за успешно отслабване от Холивуд: Диетологът и треньор на Хайди Клум, Ан Хатауей и Лив Тайлър Съвети за успешно отслабване от Холивуд: Диетологът и треньор на Хайди Клум, Ан Хатауей и Лив Тайлър
Най-идиотските секс съвети за жени Най-идиотските секс съвети за жени
Пасивното тютюнопушене – невидимата заплаха на непушачите Пасивното тютюнопушене – невидимата заплаха на непушачите
Предложение за четене: „Офицер и шпионин“ от Робърт Харис Предложение за четене: „Офицер и шпионин“ от Робърт Харис
Защо едни хора са по-успешни от други: „Без извинения“ от Брайън Трейси (предложение за четене) Защо едни хора са по-успешни от други: „Без извинения“ от Брайън Трейси (предложение за четене)
Хороскоп
Овен
Телец
Близнаци
Рак
Лъв
Дева
Везни
Скорпион
Стрелец
Козирог
Водолей
Риби