Зеленината в квартала ни подмладява, ето как

Има връзка между зелените площи и по-доброто сърдечносъдово здраве и по-ниската смъртност

Зеленината в квартала ни подмладява, ето как

Снимката е илюстративна/Photo credit: Farah Serra/Pixabay

Парковете и зелените площи в градовете не само намаляват топлината и увеличават биоразнообразието, но и помагат да бъде забавено клетъчното стареене на хората, съобщи АФП, позовавайки се на американски учени.

Екип от Северозападния университет установи, че хората, живеещи в близост до много зеленина, са средно с две години и половина по-млади от останалите.

"Смятаме, че нашите открития имат важни последици за градското планиране по отношение на разширяването на зелената инфраструктура, подобряването на общественото здраве и намаляването на различията", каза ръководителят на изследването Киезу Ким пред АФП.

Известно е, че има връзка между зелените площи и по-доброто сърдечносъдово здраве и по-ниската смъртност.

Изследователите смятат, че положителният ефект се дължи на физическата активност и социалните взаимодействия, свързани с посещението на паркове. Но не е ясно дали самите паркове забавят клетъчното стареене.

За изследването учените проследяват химическите модификации на ДНК, или "метилация". Предишна работа показа, че епигенетичните часовници, базирани на метилацията на ДНК, могат да предсказват здравословни проблеми като сърдечносъдови заболявания, рак или нарушена когнитивна функция и представляват по-точен начин за измерване на възрастта от календарните години.

Киезу Ким и колегите й проследяват над 900 души, чернокожи и бели, в четири американски града (Бърмингам, Чикаго, Минеаполис и Оукланд) 20 години - от 1986 до 2006 г. С помощта на сателитни снимки екипът измерва разстоянието между адресите на участниците и парковете, и изследва кръвни проби, взети през петнадесетата и двадесетата година от проучването, за да определи биологичната им възраст. След това изследователите изграждат научни модели за оценка на резултатите и взимат предвид променливите, които биха могли да им повлияят, като образование, доходи, дали са пушили и т.н.

Те установяват, че хората, чиито домове са заобиколени от 30% зеленина в радиус от пет километра, са средно с 2,5 години по-млади в биологично отношение от тези, чиито домове са заобиколени от 20% зеленина.

Но ползите не са еднакви за всички. Чернокожите, живеещи в близост до зелени площи, са само с една година по-млади от възрастта си, докато белите са с три години по-млади.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by venera.bg (@venera.bg_)

"Други фактори като стрес, качество на заобикалящите зелени площи и социални фактори могат да повлияят на степента на ползите, извлечени от зелените площи по отношение на биологичната възраст", обяснява Киезу Ким и добавя, че тези различия трябва да бъдат проучени. Например парковете, разположени в бедни квартали и използвани за незаконни дейности, вероятно са по-рядко посещавани, а следователно и по-малко полезни.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Science Advances". 

Източник: БТА
Коментирай »
Още по темата
Колко е високо най-високото дърво в Азия Колко е високо най-високото дърво в Азия
Мислете положително за остаряването, ето защо Мислете положително за остаряването, ето защо
Изследване: Растенията издават звуци, но неуловими за човешкото ухо Изследване: Растенията издават звуци, но неуловими за човешкото ухо
Препоръчваме още
Бебетата започват да учат език преди раждането си? Бебетата започват да учат език преди раждането си?
Кръвта е власт в мрачния готически шедьовър „Къщата на глада“ (предложение за четене) Кръвта е власт в мрачния готически шедьовър „Къщата на глада“ (предложение за четене)
Зодиите, които винаги се измъкват сухи от всяка драма Зодиите, които винаги се измъкват сухи от всяка драма
Само за периода 1993-2010 г.: Земята се е наклонила с близо 80 см Само за периода 1993-2010 г.: Земята се е наклонила с близо 80 см
ТЕСТ: Коя е перфектната цветова палитра за теб? 🌈 ТЕСТ: Коя е перфектната цветова палитра за теб? 🌈
ТЕСТ: Какво издава за теб десертът, който си поръчваш най-често? ТЕСТ: Какво издава за теб десертът, който си поръчваш най-често?
Толкова луда любов, че ни кара да ревнуваме: 5 двойки зодиакални знаци, които имат най-дълбока връзка Толкова луда любов, че ни кара да ревнуваме: 5 двойки зодиакални знаци, които имат най-дълбока връзка
Винаги единият обича повече: шест знака, че си ти Винаги единият обича повече: шест знака, че си ти
Най-щурите места за къмпинг под звездите Най-щурите места за къмпинг под звездите
„Градът на Божията мъдрост“ – изповедта на един писател за невъзможните мечти (предложение за четене) „Градът на Божията мъдрост“ – изповедта на един писател за невъзможните мечти (предложение за четене)
10 признака, че никога няма да бъдете повече от приятели 10 признака, че никога няма да бъдете повече от приятели
Модните правила, които вече не се налага да спазваш Модните правила, които вече не се налага да спазваш
Хороскоп
Овен
Телец
Близнаци
Рак
Лъв
Дева
Везни
Скорпион
Стрелец
Козирог
Водолей
Риби