Научаването на втори език забавя остаряването на мозъка Научаването на втори език може да има положителен ефект върху мозъка, дори ако изучаването му започне в зряла възраст
Научаването на втори език може да има положителен ефект върху мозъка, дори ако изучаването му започне в зряла възраст
снимка: sxc.hu
Научаването на втори език може да има положителен ефект върху мозъка, дори ако изучаването му започне в зряла възраст, установиха учени от университета в Единбург, съобщава БГНЕС.
Изследователите открили след изследване на 262 души на възраст 11 или 70 години, че четенето, говоренето с лекота и интелигентността се подобряват. Предишно изследване показа, че двуезичието може да забави отключването на деменция с няколко години.
Големият въпрос в това изследване бил дали научаването на нов език подобрява когнитивните функции или хората с по-добри когнитивни способности е по-вероятно да станат двуезични. Д-р Томас Бак от Центъра за когнитивно остаряване и когнитивна епидемиология към университета в Единбург твърди, че е открил отговора.
Използвайки данни от тестове за интелигентност на 262 души от Единбург на 11-годишна възраст, изследователите проучили как техните когнитивни способности са се променили, когато били тествани отново през 70-те им години. Изследването било осъществено между 2008 и 2010 г. Всички участници заявили, че могат да комуникират поне на един език, различен от английския.
От тази група 195 научили втори език преди 18-годишна възраст, а 65 – след тази възраст. Откритието показва, че хората, които говорят два или повече езика, имат значително по-добри когнитивни способности в сравнение с очакванията от базовия им тест. Най-силният ефект бил установен в общата интелигентност и четенето. Ефектът се проявявал както при хората, които научили втори език в ранна възраст, така и при тези, които го направили по-късно в живота си.
Д-р Бак твърди, че откритието е съществено и подобрението във вниманието, съсредоточаването и гладкото изразяване не може да бъде обяснено с първична интелигентност. Той обаче признава, че изследването повдига и много въпроси като например дали изучаването на повече от един език може да има положителен ефект и върху когнитивното остаряване и дали активното говорене на втори език е по-добро от това просто да знаеш да го говориш.
Коментирай »