„Тайната на хумора: Кой, как и защо се смее“ (предложение за четене) Приемливо ли е да разкажем виц за португалци на португалец?
Приемливо ли е да разкажем виц за португалци на португалец?
„Тайната на хумора: Кой, как и защо се смее“ /издателство "Колибри"
Приемливо ли е да разкажем виц за португалци на португалец? Имаме ли право да се смеем на такъв виц, ако не сме част от въпросната общност? Отговори на тези въпроси дава „Тайната на хумора“ на Ноел Каръл.
„Тайната на хумора. Кой, как и защо се смее“ представя природата на хумора и всички водещи теории за него; изследва връзките между хумора и познанието; проучва моралните му измерения и социалните му функции.
Според някои автори – като Рабле – хуморът е характерно човешко качество, нещо, на което е способен единствено нашият вид и никой друг; някои учени обаче твърдят, че шимпанзета, обучени в езика на жестовете, си разменят шегички и им се радват.
Но дори да не е вярно твърдението, че хуморът е уникално човешко изобретение, той, изглежда, е почти универсален компонент във всички човешки общества. Всички сме били в тази неловка ситуация, когато се смеем на някоя шега, после ни става неудобно, подминаваме случилото се и продължаваме напред. Философите обаче не го подминават. Те задават въпроси, изследват неочаквани гледни точки, задълбават в логиката на ситуацията и излагат своите аргументи.
Дизайнът на корицата на „Тайната на хумора: Кой, как и защо се смее“е дело на Кирил Златков.
За автора:
Ноел Каръл е американски професор от Темпъл Юнивърсити, една от водещите фигури в съвременната философия на изкуството.
Автор и редактор на повече от 15 книги и на стотици статии. Основните му трудове са в областта на филмовата философия, но работи и в сферата на общата философия на изкуството, теория на медиите и философия на историята. „Тайната на хумора“ показва, че голяма част от позитивите, които хуморът натрупва, се дължи на изпълняваната от него социална функция – да потвърждава и усъвършенства нормите на различните култури и субкултури.
Разбира се, хуморът може да бъде по-малко забавен или дори напълно лишен от забавен елемент, ако приканва публиката да подкрепя вредни етични убеждения, емоции и нагласи.
Коментирай »