Възможно ли е да сме обречени на безсъние през целия живот заради ген за „лош сън“?

Генът за „лош сън“ е активен през целия живот на човека

Photo credit: Kinga Howard/Unsplash

Специфични модели в ДНК могат да определят дали ще развием безсъние, съобщава Мейлонлайн, позовавайки се на резултатите от ново проучване.

Изследователи от Нидерландия събрали генетична информация от 2500 неродени бебета и ги проследили до 15-годишна възраст, като са измервали режима им на сън. Те установили, че при тийнейджъри с гени, за които е известно, че влияят на съня, вероятността да се събудят през нощта е по-голяма от тази при техни връстници без тези ДНК конфигурации. 

Генетичната предразположеност към непълноценни модели на сън вече е била доказана при възрастни.  Учените са идентифицирали мутации в гени като NPSR1 и ADRB1, които могат да доведат до безсънни нощи. Последните открития обаче показват, че генът за „лош сън“ е активен през целия живот на човека.

Качество или количество: Ето кое е по-важно за добрия сън

Изследователите от Университетския медицински център в Ротердам и нидерландския Университетския медицински център „Еразмус“ използват своите открития, за да подчертаят важността на идентифицирането на лошия сън в ранно детство - още в кърмаческа възраст - за предотвратяване на безсъние през целия живот.

Събрани са ДНК проби от 2458 европейски деца, родени между април 2002 г. и януари 2006 г., като е използвана кръв от пъпната връв и такава от същите деца на шестгодишна възраст.

Паралелно с ДНК анализа майките докладвали за режима на сън на децата си на възраст от година и половина, три и шест години, а след това на 10 до 15 години. Подгрупа от 975 тийнейджъри носели устройства за проследяване на съня в продължение на около две седмици.

Сънната апнея може да бъде смъртоносна: Кои са най-честите симптоми, рискове и последствия

Изследователите генерирали ДНК рискови показатели за всеки тийнейджър и открили повече проблеми със съня, свързани с безсъние, като нощно будуване и проблеми със заспиването през детството, при тези с високи генетично предразполагащи показатели. Учените обясниха: „Ние предоставяме косвени доказателства за устойчивостта на фенотипа „лош сън“ през целия живот. Това открива възможност за провеждане на по-нататъшни изследвания на генетично обоснованото ранно откриване и превенция на проблемите със съня“. Техните открития са публикувани в „Джърнъл ъв чайлд сайколъджи енд сайкайътри“.

Установено е, че решаването на проблемите със съня в ранна възраст на детето води до по-добри условия за неговото развитие и академичен успех.

Друго проучване от 2022 г., публикувано в „Джърнъл ъв клиникъл слиийп медсин“, установява, че почти 93% от слабите ученици имат нарушения в съня, в сравнение с 83% от учениците със среден успех и 36% при отличниците.

Състояние, лишаващо милиони по света от здрав сън: Откриха още една опасност от сънната апнея

Важността на съня не бива да бъде преувеличавана, но въпреки това проучване на Националната фондация за съня в САЩ установи, че над 87 процента от американските гимназисти спят по-малко от препоръчителните осем до десет часа на нощ.

Американската академия по педиатрия определи проблема с лошото качество на съня сред тийнейджърите като „епидемия“, предизвикана от „използването на електронни медии, консумацията на кофеин и ранното започване на училище“.

Доброто наспиване подобрява сексуалния живот 

Тези данни спомогнаха за разрастването на движението на родители и експерти по съня, които лобират пред щатските законодателни органи за въвеждане на по-късен начален час в училищата.

Калифорния и Флорида са единствените два щата, които са приели правила за по-късен начален час, изискващи учебните занятия в държавните гимназии да започват не по-рано от 8:30 ч. 

Източник: Мейлонлайн, БТА
Коментирай »
Още по темата
Макаронените изделия и хлябът могат да причинят безсъние при жените
Питие преди лягане? Помислете пак!
Сърцебиене, задух, проблеми със съня – кога симптомите предупреждават за предсърдно мъждене
Малко известни рискови фактори за високо кръвно: Влиянието на сънната апнея
Да преборим умората: Най-добрите билки за спокоен сън
Установиха връзка между безсънието и риска и от инфаркт
Препоръчваме още
Как да бъдеш недостъпна, без да прекаляваш?  
Ядем с очите, а не със стомаха си
Отслабваме с палео диета
12 любопитни факта за захарта
Да се влюбиш за 90 секунди
Храните, които трябва да избягваме според зодията
„Четвърто крило“ – най-новият поп културен феномен, който завладя TikTok
Още един плюс на Средиземноморската диета: Понижава риска от проблеми с паметта при пациенти с множествена склероза
Всичко за грипа: Какви са симптомите, за кого са рисковете и как да се предпазим
15 знака, че ще остареете заедно
Защо хората нямат опашки?
Тайните, които крият сините очи
Хороскоп
Овен
Телец
Близнаци
Рак
Лъв
Дева
Везни
Скорпион
Стрелец
Козирог
Водолей
Риби