Да приключим с тревожните мисли: Ето как да ги овладеем в 7 стъпки

Психологът Ирина Недялкова създаде програма от 7 стъпки, чрез които да овладеем тревожните мисли и да ги накараме да работят в наша ползва

Надя Хамдан

Photo via Canva.com

Всеки човек понякога се притеснява от своите тревожни мисли. В последните години тревожността у повечето хора е все по-често срещано явление и този проблем иска спешно решение. Тревожните мисли разрушават нашето здраве, намаляват нашата продуктивност, влошават нашите взаимоотношения, съсипват нашето благополучие и убиват радостта от живота...Това споделя психологът Ирина Недялкова.

Според нея справянето с тревожните мисли е нашата лична отговорност и цел. Нито един специалист в областта на душевното здраве – психотерапевт, психолог, психиатър -  не е в състояние да забрани на вашия мозък да се занимава с тревожните за вас неща. Хапчетата също не вършат добра работа  и създават нежелана зависимост към тях и нежелани странични ефекти, споделя психологът.

И така - ето как да контролираме тревожните мисли 

Ирина е разработила ефективен метод от 7 стъпки, чрез който да научим мозъка си да използва нашата тревожност така, че вместо да ни пречи, тя да започне да ни помага в организацията на живота и себереализацията. Ето ги и тях:

Стъпка 1 – мотивация

Запишете вашите тревожни мисли и всички тези негативни последици, които получавате, докато ги въртите в главата си. Проблемите трябва да изглеждат достатъчно сериозни, че да поискате да започнете веднага да ги ликвидирате, съветва Ирина.

Стъпка 2 – когнитивно оспорване 

Изберете най-тревожната мисъл и намерете аргументи, които посочват, че вашите опасения наистина са справедливи. Психологът допълва – след като го направите, потърсете и намерете аргументи за това, че нещата не изглеждат по толкова притеснителен начин.

Стъпка 3 – декатастрофизация

Опишете с две думи най-страшните последици от събитието, което ви притеснява – най-лошия вариант от възможните. След това опитайте да опишете ползи от това, което може да ви се случи, съветва Ирина. И напомня – на този свят всяка монета има две лица и всяко събитие освен щети има скрити потенциални възможности;

Стъпка 4 – емоционално дистанциране 

Представете, че това нежелано събитие се случва с някой друг – какво би било вашето мнение за ситуацията и какъв съвет ще дадете на този човек?

Стъпка 5 – нормализация

Припомнете, че живеем в несигурен и променящ се свят, където дори времето на нашия живот не е установено с достатъчна точност. Свят, в който няма нито идеални хора, нито идеални ситуации и че в същия този момент други хора решават проблеми, подобни на вашите – и вие знаете, че по един или друг начин те ще успеят да се справят... Вие също имате този шанс, категорична е Ирина. Тя ни напомня, че в рамките на нашия живот сме решавали различни и много проблеми –  някои с по-голям или с по-малък успех, но сме продължили напред по пътя си. След определено време ще погледнете към днешните си проблеми и ще ви се сторят различни от това, каквото мислите за тях сега, уверява психологът.

Стъпка 6 – проверка за ресурсност 

Направете списък на хора, материални, интелектуални и духовни ресурси, които могат да ви помогнат да преминете през тревожната ситуация – едните ще бъдат в наличност в момента, други ще се наложи да ги потърсите.

Стъпка 7 – план за излизане от тревожната ситуация

В последната стъпка експертът ни съветва да обобщим предишните разсъждения и да направим план за действие, като започнем да го изпълняваме още от момента на неговото съставяне. 

Това е изчерпателен и ефективен подход в преодоляването на излишната тревожност. Научете се да го използвате добре и го превърнете в един от най-полезните навици, които изграждат вашата личност, съветва на финала Ирина.

Личен архив

Ирина Недялкова е родена през 1960 година в Русия, а от 1992 година живее в България. Има две омъжени дъщери и четири внука. А също и два добермана и колекция цветя…

Ирина е магистър по психология, завършила е Великотърновския Университет със специализация „Учител по дисциплините от философския цикъл“. Притежава и сертификат за хипнотерапевт от БАХХ. Специализирала е когнитивно-поведенческа психотерапия и психосоматика.

Ирина работи като консултиращ психолог и терапевт в направление цялостно развитие на личността, което включва:

  • Личностна, професионална и семейна диагностика и консултации;
  • Терапия на личностните разстройства: тревожни, депресивни, социални и обсесивни;
  • Професионални обучения за развитие на soft skills умения.

Още за Ирина и нейната работа можете да намерите във Фейсбук страницата Съветите на психолога Ирина Недялкова.

Коментирай »
Още по темата
Когато ревността боли: Как се ражда емоцията и какво да направим, за да я овладеем
Кутия за тревоги: Един лесен метод срещу лошите мисли
Ако не помниш кога за последно изпита радост, се откажи от тези седем вредни навика
За една по-успешна година: 7 ужасно вредни недостатъка, от които е време да се откажеш
Наръчник за мащабно мислене: Как да бъдем успешни през новата година 
10 грешки, които не знаем, че допускаме… И как да се справим с тях
Как да се освободим от негативните убеждения, които ни пречат и ни правят нещастни
Пазенето на тайна всъщност е полезно за здравето, ето в кои случаи
Трикомпонентната любов: Каква е идеалната връзка и как да я постигнем
Да си тръгна или да остана? Как да изградим щастлива връзка
Когато страховете ни убиват…Как да контролираме тревожните мисли
Тъга, паника, тревожност… ПМС или предменструално дисфорично разстройство
Три изпитани техники, с които да изгоните тревожните мисли
Пет проблема, за които наистина не си струва да се тревожиш 
Препоръчваме още
Мъжете са най-плодовити през юли и август
Предложение за четене: „Време и стил. Контури на историята на модата през XX век“
Най-невероятните факти за хората с трапчинки
„Бурята, създадена от нас“ излиза едновременно на над 20 езика (предложение за четене)
Какво привлича комарите и има ли как да се предпазим
Сменяйте дезодоранта на всеки шест месеца
5 неща, които задължително трябва да имате в чантата си през лятото
Учени: Чаша вино на ден не е вредна за здравето
Най-могъщите жени в хороскопа (ВИДЕО)
Пет неща, които мъжете не харесват във външния вид на жените
Най-големите ревнивци във Facebook
10 истини за живота от Крис Прентис
Хороскоп
Овен
Телец
Близнаци
Рак
Лъв
Дева
Везни
Скорпион
Стрелец
Козирог
Водолей
Риби