Невинна шега или замаскирана обида – 9 знака, че си жертва на пасивна агресия

Провери дали и ти не проявяваш някои от тях

Надя Хамдан

Създадено с DALL·E на OpenAI  

Пасивната агресия често се проявява в различните взаимоотношения, без значение дали можем да я разпознаем. Тя обаче води до токсичност във връзките, създава напрежение в общуването и като цяло влошава настроението. Какво представлява всъщност това поведение?

Експерти и психолози описват пасивната агресия като индиректно изразяване на негативни емоции – чрез прикриване, отричане, премълчаване, сарказъм, саботаж и други неприятни прояви. Пасивно-агресивното поведение може да се изявява в офиса, вкъщи, във взаимоотношенията и невинаги това е осъзнато.  

Основните прояви на пасивна агресия може да включват:

Замаскирани обиди/ обидни комплименти. Пасивно-агресивният човек е склонен да обижда околните, но никога не го прави директно, а чрез намеци, сарказъм или дори снизхождение. Друга стандартна проява на пасивна агресия е отправянето на парадоксалните обидни комплименти. Ето няколко примера:

  • Нетипично добра идея ти е хрумнала
  • Тази дреха е добър избор, предвид фигурата ти
  • Изненадващо забавна шега
  • Задачата е лесна, дори и за теб
  • Много смело е да вярваш, че можеш да постигнеш това

Намеци/ Проблеми с откритата комуникация. Хората, които проявяват пасивна агресия, имат сериозни проблеми с откритата комуникация. Те няма да се конфронтират директно. Вместо това може да отправят намеци, да вменяват вина, да напомнят стари грешки.

Тишина/ премълчаване/ гостинг. Пасивно-агресивното поведение се свързва със склонност към премълчаване както на проблеми в отношенията например, така и буквално мълчание. Тези хора често не казват нищо по време на спор или дебат, но за сметка на това ясно показват, че имам проблем с въздишки, мимики и други невербални действия. Имат и друг неприятен навик – т.нар. „гостинг“ – идва от английската дума ghosting, която описва прекратяване на комуникация или онлайн комуникация без обяснение. Често се среща в чатовете, когато човекът чете съобщението си, но не отговаря с часове или изобщо.

Индиректни откази/ Отлагане. Пасивната агресия често се свързва с нежелание за изпълнение на поставени задачи и отлагане на завършването им. Когато помолиш пасивно-агресивен човек да помогне с измиването на съдовете или да отметне задача в офиса, той може неохотно да поеме ангажимента, но да го отлага максимално или просто да не го изпълни.

Умишлен саботаж. Пасивно-агресивният човек не просто ще отложи възложената му задача или ще приложи „мълчалив отказ“ да я свърши, той може дори да се опита да я саботира. Подобен саботаж често се прилага при неприятни задачи в офиса или дома, а също и във връзките. Например може да поканиш любимия да дойде с теб на кино, за да гледате интересен филм, който обаче той не иска да гледа. При този пример пасивно-агресивният човек вероятно няма да ти откаже директно и така да планираш киното с някой друг. Вместо това той може да отлага срещата, постоянно да предлага други филми или да саботира желанието ти да го гледаш с приятел или друг близък.

Сарказъм. Сарказмът е друго негативно качество, което често върви ръка за ръка с пасивната агресия. Тези хора рядко ще се конфронтират, когато нещо не им допада. За сметка на това обаче няма да пропуснат да отправят някоя саркастична забележка по наш адрес. А това може да се окаже по-неприятно от провеждането на конструктивен спор.

Нежелание да се помогне или неприятелско поведение. Сред най-отблъскващите черти, които се свързват с пасивната агресия, е неприятелското поведение или липсата на емпатия. Това кара пасивно-агресивните хора да изглеждат лоши, злонамерени или неприятни. И е възможно да отблъсне околните.

Мърморене под носа или умишлено изключване на някого от разговора. Вече казахме, че пасивната агресия се свързва с проблеми в откритото общуване. Затова често пасивно-агресивните хора ще опитат да кажат нещо, без съвсем да са го казали. Те може да си мърморят под носа и да говорят тихо, така че да не е сигурно, че ще бъдат чути. Друга черта на това поведение е да изключват някого от разговора. Може например да говорят с твой колега за теб, така че да ги чуваш, но да не те включват в разговора. Друг пример е, когато пасивно-агресивният човек умишлено подбира теми с околните, в които ти просто няма как да се включиш, защото са ти далечни или непонятни.

Фалшиви желания. Това е често срещан подход в общуването на пасивно-агресивния човек. Ще го разпознаеш по такъв тип реплики:

  • Много ще се радвам да получиш това повишение, но защо ли не ми се вярва.
  • Би било чудесно да изпълниш проекта за три дни, но знам, че ще ти трябват поне пет.
  • И аз искам да мога да си почивам като теб, но нямам тази възможност.

И още разпознаваеми реплики на пасивна агресия:

  • Само да напомня 
  • Не го приемай лично, но…  
  • Не ми се сърди, но…  
  • Както вече неколкократно казах…  
  • Не засягай, шегувам се…  
  • Ако наистина искаш да го направиш…
  • Много си чувствителен/ много навътре приемаш нещата…  
  • Трябваше да се досетиш…   

Защо се поражда пасивната агресия?   

Когато общуваме с пасивно-агресивен човек често сме твърде подразнени или натоварени от него, за да се замислим за причините за поведението му. Според специалистите обаче пасивната агресия може да се породи заради фактори в човека, върху които той няма контрол или поне все още не го е овладял. Сред тях попадат:

Тъга или потиснат гняв

Като повечето реакции, които всички ние проявяваме, така и пасивната агресивност може да се дължи на процеси, които се случват в нас, без да знаем. Често пасивната агресия може да прикрива силна тъга или неудовлетворение у човека, който я проявява. Друга причина за това поведение може да е дълбоко таен гняв към нещо или някого, който да се проявява в пасивно-агресивно поведение.

Нетолериране на емоции в детството и неумение за овладяването им в зряла възраст

В много семейства на децата е забранено да проявяват емоции или поне не се гледа с добро око, особено ако са момчета. Според психолози такова потискане на емоциите в ранна възраст, когато се формира характера, може да доведе до неумение за овладяване на емоциите при зрелия човек, а от там и до пасивно-агресивно поведение.

Невъзможност или нежелание за конфронтация 

Много хора изпитват страх от конфликти, не желаят да влизат в спорове или изобщо не знаят как да се справят с естественото си несъгласие към чуждото мнение или постъпки. При такива хора е възможно това безсилие за справяне с конфликтите да се преобразува именно в пасивна агресия.

Неувереност

Друга причина за избягването на открита комуникация или възможни конфликти, е липсата на увереност. Тя проличава, когато човек смята, че неговото мнение не е важно, не е ценно или че в дадена среда, той няма право да го изразява. В такава ситуация е възможно вътрешният конфликт, който този човек изживява, отново да излезе под формата на пасивна агресия.

Как да общуваме с пасивно-агресивни хора

Общуването с пасивно-агресивни хора може да е истинско предизвикателство. То често е токсично и натоварва околните. Специалистите ни дават насоки за това как да се справим с пасивната агресия, която се прилага върху нас. Ето и някои от тях:

✅Опит за открит диалог. Първа крачка към общуването с пасивно-агресивен човек е да опитаме да преодолеем намеците и сарказма и да проведем открит разговор, в който да назовем нещата с истинските им имена.

✅Адресиране на проблема – това всъщност е част от открития диалог. Добре е да адресираме проблема и да обясним на човека как ни кара да се чувстваме неговото поведение. Важно е да го направим по приятелски начин, като подходим с обич и разбиране. „Виж, знам, че сигурно имаш причина да се държиш така/ да казваш това/ да правиш така, но тази забележка ме обижда/ натъжава/ напряга…“ Такава реплика е добро начало за подобен открит разговор.

✅Загриженост. Когато пасивно-агресивният човек ни е близък и държим на него, е важно да опитаме да го подкрепим, вместо да му отвръщаме. Предвид, че е възможно той да прилага тази пасивна агресия, за да прикрие дълбоката си тъга или гняв, би било полезно да опитаме да разберем как е и да му покажем, че не е сам в негативните си емоции и може да разчита на нас. Подобни реплики биха били от полза:

  • Изглежда, че нещо не е наред с теб.
  • Как си?
  • Какво те мъчи?
  • Нали знаеш, че можеш да споделиш с мен?

Друг вариант е да не задаваме въпроси, а само да отправим твърдения:

  • Всичко е наред.
  • Можеш да ми споделиш, ако имаш нужда.
  • Знам, че не ти е лесно.  

✅Не го приемай лично. Този съвет е изключително важен при общуването с пасивно-агресивни хора. Те най-вероятно проявяват това поведение към всички, то рядко е единствено към нас. Важно е да си дадем сметка, че то няма общо с нас, а с тях и техните поведенчески проблеми. Така ще ни е по-лесно да реагираме адекватно на ситуацията.

✅Не отговаряй със същото. Това е изключително трудно, защото когато общуваме с пасивно-агресивен човек, естествена наша реакция би била да отговорим именно с пасивна агресия. Това обаче няма да доведе до нищо добро или конструктивно. Напротив, ще направи отношенията още по-трудни и токсични. Затова следи реакциите си на такова поведение и избягвай да отговаряш по сходен начин.

✅Опитай да останеш приятелски настроен или неутрален. Трудно е да останем добронамерени в такова общуване, но именно това би дало възможност на пасивно-агресивния човек да се разкрие и сподели. А това от своя страна би му помогнало да овладее поведението си. Изисква се голямо търпение, което си струва да приложим за човек, на когото държим. Ако пасивно-агресивният човек обаче не ни е близък, а е просто познат или колега например, може би ще е по-добре да се отдръпнем или да останем неутрални към него.

И на финала още един съвет – добре е да наблюдаваме и собственото си поведение. Ако открием признаци на пасивна агресия в нас самите, вече знаем, че е необходимо да потърсим откъде произлиза проблема и да се опитаме да го разрешим. Ако не можем да се справим сами с пасивната агресия у нас или у другите, можем да се обърнем и към специалист.

И още за поведенческите модели: 

Страдаш ли от синдрома на доброто момиче – как да го разпознаеш и премахнеш 

Кога положителното мислене се превръща в токсичен позитивизъм и как да го спрем

10 грешки, които не знаем, че допускаме… И как да се справим с тях 

"Ефектът ИКЕА” или защо всичко става по-значимо, когато вложим времето си в него

17 признака, че си по-наблюдателна от повечето хора 

Напълняване, депресия, хипертония, зависимости…Какво се опитва да ни каже тялото ни 

По това ще ги познаете: 13 отличителни черти на интелигентните хора 

Ефектът на първата нощ или защо спим зле на ново място

Коментирай »
Още по темата
6 случая, в които неволно нараняваме околните (и как да спрем)
Без повече оправдания: 6 неща, за които не трябва да се извиняваш
8 ежедневни навика на успешните жени, които да изпробваш още сега
Кутия за тревоги: Един лесен метод срещу лошите мисли
Препоръчваме още
11 объркващи начина, с които той ти показва, че те харесва
Наслада за душата: Няма нищо по-вкусно от домашните бухтички 
Топ 3 на летищата с най-вкусна храна в света
Полицай спря кола за превишена скорост, наложи му се да изроди бебе (ВИДЕО)
Оризът е полезен за здравето и подходящ за диети
Секс по време на пандемия: Правила за безопасност
Изследване: Кафето предпазва от депресия
Най-хубавите песни на всички времена (ВИДЕО)
ТЕСТ: Родени ли сте един за друг?
Кога хората са се научили да шият?
Смел, напрегнат и провокативен: „Забравете за света“ от Румаан Алам (предложение за четене)
Доброто наспиване подобрява сексуалния живот
Хороскоп
Овен
Телец
Близнаци
Рак
Лъв
Дева
Везни
Скорпион
Стрелец
Козирог
Водолей
Риби