снимка: Engin AkyurtPixabay 

Стресът намалява способността на имунната система да се бори с бактериите и вирусите, които нападат тялото ни. При стрес производството на лимфоцити намалява и за тялото е по-трудно да се справи с болестта.

В резултат на стреса кръвоснабдяването в засегнатите части на тялото намалява. Така кръвта стига по-трудно до поразените места и лимфоцитите не могат да си свършат работата.

Хроничният стрес води и до повишено съсирване на кръвта и има негативни последици върху сърдечносъдовата система.

Стресът освен това води до емоционални прояви като тревожност, депресия, гняв, избухливост и вътрешно напрежение. Налице са и поведенчески промени - при апетита, съня, нарушения в концентрацията, лесно забравяне.

Стресът може да причини дехидратация, а дехидратацията – стрес

Стресът може да причини дехидратация, а дехидратацията – стрес. Това е порочен кръг. Водата транспортира хормони, химически елементи и хранителни вещества до жизненоважни органи в тялото ни и изпращя важни сигнали.

Когато не сме добре хидратирани, тялото ни изпраща сигнали, които напомнят на симптоми на тревожност: световъртеж, главоболие, мускулна умора, чувство на слабост и повишен сърдечен ритъм.

„Всъщност е вероятно да страдате от по-тежка дехидратация, когато сте под стрес, тъй като пулсът ви се е повишил и дишате по-тежко и така че губите течности“, казва Рене Мелтън, нутриционист в Sensei.

Хидратацията руши порочния кръг на стреса

Връзката между водата и намаляването на стреса е добре документирана. Всички наши органи, включително мозъкът ни, се нуждаят от вода, за да функционират правилно.

„Проучванията показват, че дехидратацията само с половин литър може да повиши нивата на кортизол“, казва Аманда Карлсън, нутриционост. „Кортизолът е един от хормоните на стреса. Добрата хидратация може да поддържа нивата на стреса ниски. Когато не давате на тялото си течностите, от които то се нуждае, го поставяте под стрес и то ще реагира на това“, допълва Карлсън.

За разлика от други състояния дехидратацията е напълно предотвратима. „Осъзнато (без да вършим други дейности) пийте 7-8 чаши вода през деня. Водата не само извежда токсините от тялото, но подпомага правилния обмен на хранителни вещества, пренасянето на кислород до клетките, както и транспорта на хормоните и ензимите. Така приемът на вода въздейства и върху нашата психика, като подобрява настроението, ободрява и възвръща енергията. Препоръчително е да пием вода в седнало положение, което е гаранция за сваляне на нивата на кортизола“, съветва психотерапевтът Кремена Станилова

Доказани ползи от водата

1. Водата помага за предотвратяването на състояния на депресия

Чрез хидратацията тялото по естествен начин попълва запасите си от невротрансмитера серотонин.

2. Помага за предотвратяването и облекчаването на нарушенията на съня

Хидратацията е необходима за производството на естествения регулатор на съня мелатонин.

3. Помага при липсата на енергия

Водата генерира електрическа и магнитна енергия във всяка клетка на тялото, като осигурява естествен прилив на енергия.

4. Помага за предотвратяване на дефицит на внимание

Добре хидратираният мозък непрекъснато се зарежда с енергия и функционира по-добре.

5. Помага в битката с излишните килограми

Правилният хранителен режим и физическата активност са много важни, но водата играе жизненоважна роля за намаляване на излишното телесно тегло.

Коментирай >